3.6.2022
Teltoista, autojen suojapeitoista ja penkinsuojista aloittanut VA-Varuste on tänä päivänä Euroopan suurin venetekstiilien valmistaja. Menestykseen yrityksen on siivittänyt tehokas tuotanto sekä vahva kuopiolainen tekstiiliosaaminen.
Yli 50-vuotias VA-Varuste valmisti aluksi telttoja, autojen suojapeittoja ja penkinsuojia. Tämänhetkinen päätuote – veneiden tekstiilit – tuli tuotantoon 1970-luvulla. Nykyisten omistajien, Ville ja Mikko Vainikaisen vanhemmat ostivat yrityksen 1989.
Tuolloin tuotteista puolet oli veneiden kuomuja ja puolet auton tuulilasin suojapeitteitä sekä muita autotuotteita. Nykyiseen laajuuteensa venepuoli lähti kehittymään 1990-luvun laman jälkeen. Nyt tarjonnassa on enää vain muutamia caravan-, auto- ja suojatuotteita venetuotteiden lisäksi.
– Isälläni oli vahva tausta Kuopion tekstiiliteollisuudesta ja vahva tuotannollinen osaaminen. Saimme siitä kilpailuetua muihin toimijoihin verrattuna. Ehdottoman tärkeä kilpailuetu on läpi historian ollut se, että meillä on aina ollut osaavia suunnittelijoita talossa. Siihen on satsattu rajusti, kertoo yhtiön toimitusjohtaja Ville Vainikainen.
Tänä päivänä osaajien saaminen tuotannon puolelle on haastavampaa kuin 2000-luvun alussa, jolloin PTA:n ja Turon irtisanomisten myötä taloon saatiin mittavan uran tehneitä tekstiiliosaajia. Vainikainen on tyytyväinen, että osaajia kuitenkin edelleen löytyy.
Hyvään vauhtiin lähteneet venepuolen markkinat supistuivat reippaasti vuoden 2008 taantuman aikaan. Tuolloin Vainikaiset totesivat, että yritys ei pysty kasvamaan pelkästään Suomen myynnillä ja käynnistivät kansainvälistymiseen tähtäävän projektin Business Finlandin tuella.
Samaan aikaan Puolan veneteollisuus kasvoi, ja sinne alkoi siirtymään VA-Varusteen merkittäviä pohjoismaisia asiakkaita. Se valikoitui tytäryhtiön kohdemaaksi ja VA-varuste Poland Sp. perustettiin vuonna 2014. Tällä hetkellä Kuopiossa tehdään lähes 7 miljoonaa euroa liikevaihtoa ja Puolassa lähes 10 miljoonaa. Viimeisten vuosien aikana on tapahtunut raju kasvupyrähdys.
– Viime vuonna käynnisti toimintansa toinen tytäryhtiömme Portugalissa, jonne avautui liiketoimintamahdollisuus isojen asiakkaiden siirryttyä sinne. Ajatuksemme on ollut, että olemme isojen asiakkaidemme lähellä ja koitamme niiden kautta saada enemmän markkinapohjaa, Vainikainen kertoo.
Kohdemaista pitää Vainikaisen mukaan löytää hyvät avainhenkilöt. VA-Varuste on myös onnistunut luomaan Puolan toimipisteeseen pohjoismaisen johtamiskulttuurin. Lempeä tyyli on toiminut, vaikka paikalliset yritykset ovat usein enemmän autoritääriseen kulttuuriin pohjautuvia. Henkilöstö on viihtynyt ja vaihtuvuus on ollut pientä, mikä on harvinaista Puolassa.
Kansainvälistymisessä on auttanut myös se, että VA-Varusteella on ollut vahva jalansija kotimaisissa veneissä. Sen ansiosta yrityksen nimi on ollut potentiaalisille ulkomaisille asiakkaille jo tuttu. Vainikainen kiittelee, että suomalainen veneteollisuus on ollut kansainvälistä jo pitkään. Se on avannut VA-Varusteellekin ovia.
Yhtiön isoin asiakas on Brunswick Corporation. Muita isoja asiakkaita ovat kuopiolainen Bella-Veneet, Inhan Tehtaat, Axopar Boats ja Saxdor Yachts. Puolan tytäryhtiön kautta VA-Varuste on päässyt alihankkijaksi myös Bénéteau Groupiin, joka on tällä hetkellä maailman suurin venevalmistaja.
Yritys on tarkoituksella valinnut kasvupolukseen kohtuullisen kapean segmentin: venekuomut ja -tyynyt. Kaava on toiminut – yritys on tällä hetkellä Euroopan suurin venetekstiilien valmistaja.
Korona-aika on aiheuttanut positiivisen haasteen, kun yhtiö on juossut markkinoiden kasvun perässä pyrkien kasvattamaan kapasiteettia. Ikävämmän haasteen viimeisten kahden vuoden aikana on aiheuttanut toimitusketjujen piteneminen ja raaka-aineiden saatavuuden heikentyminen. Esimerkiksi kankaat on tilattava yli puolen vuoden päähän.
– Täytyy koittaa kristallipalloa helistellä, että mitähän silloin tarvitaan, Vainikainen naurahtaa.
Niin hyvinä kuin haastavampinakin aikoina hän luottaa siihen ohjenuoraan, että yrityksellä pitää olla rohkeutta – ei voi käpertyä nurkkaan. Pitää lähteä ulos maailmalle ja olla ylpeä omasta osaamisesta. Asiakkaiden tarpeita pitää myös pystyä kuuntelemaan ja sopeutumaan niihin toiminnassaan.
Teksti: Minna Akiola