6.8.2024
Kalavapriikki Oy on kalatoimialan rohkea uudistaja, joka pyrkii kaikessa toiminnassaan siihen, että Suomi syö jälleen kotimaista kalaa.
Kalavapriikin tarina juontaa vuoteen 2007, kun yhtiön toimitusjohtaja ja osakas Jari Korhonen osti Tukkupojat Oy:n, jonka toiminnan ydin olivat liha- ja kalaleikkaamo, hevileikkaamo ja tukkuliiketoiminta. Muutamaa vuotta myöhemmin hän myi koko liiketoiminnan Heinon Tukku Oy:lle ja siirtyi sen osakkaaksi.
– Matkalla on tapahtunut muitakin muutoksia, Kesko yritti ostaa Heinon tukun tukkuliiketoiminnan, mutta korkein hallinto-oikeus kielsi kaupan. Lopulta kävi niin, että Valio osti sen ja Kalavapriikki-nimen saanut kalaliiketoiminta jäi kaupan ulkopuolelle. Siitä asti Kalavapriikki on toiminut omana yrityksenään, ja se pyörittää ainoastaan kalanjalostus- ja kalankasvatustoimintaa, Korhonen kertoo.
Yritys on osa Heino Group -konsernia. Kalavapriikin päämarkkina on vähittäiskauppa Kalaonni-tuotemerkillä. Lisäksi se tekee HoReCa-kauppaa, Foodservice -tukkukauppaa ja teollisuuskauppaa. Valikoimasta löytyy jossain muodossa kaikki kala-alan tuotteet, kuten tuoretuotteet, valmiit ja puolivalmiit tuotteet, pakasteet sekä erilaiset jalosteet.
Koronan aikaan Korhonen istuskeli mökillä ja kävi läpi vanhoja muistiinpanojaan. Hänelle tuli tunne, että onkohan toimialalla tehty oikein mitään, vaikka on itsekin ollut kalaliiketoiminnassa mukana 2000-luvun alusta asti. Korhonen totesi, että nyt on muutoksen aika. Kala-ala on jäänyt muiden elintarvikeryhmien, kuten siipikarjateollisuuden, vegen ja muiden uusien elintarvikeryhmien varjoon.
– Tämän jälkeen aloitimme uuden strategiakauden täysin uudella twistillä. Uudistimme muun muassa pakkausten visuaalisen ilmeen täysin toisenlaiseksi. Se on osoittautunut hyväksi päätökseksi. Kalatoimiala on vähän vanhoillinen ja muihin elintarviketoimintoihin verrattuna jopa vanhanaikainen. Olemme tekemässä isoa muutosta toimialalle ja se on saatu vauhdikkaasti liikkeelle, Korhonen sanoo.
Samoihin aikoihin muiden muutosten kanssa Kalavapriikki lanseerasi Kalaonni-tuotemerkin. Uudenlaisten tuotteiden vastaanotto on ollut pääsääntöisesti erittäin positiivista. Joitakin värikkäät pakkaukset saattavat ärsyttää, mutta Korhosen mukaan niiden ansiosta tuotteet erottuvat hyvin kaupan hyllystä.
Kalavapriikki on tuonut alalle myös uusia pakkausteknologioita. Se on ottanut käyttöön kartonkia käyttäviä pakkauskoneita, jotka vähentävät muovia merkittävästi. Muu toimiala on ottanut samoja menetelmiä käyttöön Kalavapriikin perässä.
Kalavapriikin kasvuharppaus on ollut melkoinen: kun Tukkupojat aloitti vuonna 2007 kalaliiketoiminnan, käytti se vuositasolla kymmeniä tuhansia kiloja kalaa. Tänä päivänä Kalavapriikki käyttää vuodessa 2,5 miljoonaa kiloa kalaa. Korhonen harmittelee, että toimialan uudistuksista huolimatta tällä hetkellä suomalaisten syömästä kalasta 80 prosenttia on tuontikalaa ja siitä 60 prosenttia Norjan lohta.
– Tavoitteemme on, että pystyisimme syrjäyttämään Norjan lohen kotimaisella kirjolohella. Siinä olemme jo hyvin onnistuneetkin. Käytimme viime vuonna tuotteissamme vain kotimaista kirjolohta. Se on ollut iso onnistuminen toimialalla, jonka raaka-aineen riittävyys on haastavaa, iloitsee Korhonen.
Omalta osaltaan Kalavapriikki on pyrkinyt parantamaan raaka-aineen saatavuutta ostamalla osakkuuden Kalankasvatus Vääräniemi Oy:stä pari vuotta sitten. Se on taivalkoskelainen yritys, joka kasvattaa ruokakalaa, kuten kirjolohta ja siikaa. Lisäksi Kalavapriikki tekee vastuullisuustekoja, kuten on mukana Elinvoimainen järvilohi -hankkeessa ja osallistuu ennallistettujen jokien arvokalakannan palauttamistalkoisiin.
Ympärillä oleva tuki- ja yritysverkosto on ollut avainasemassa Kalavapriikin menestyksen kannalta. Yhtiö pyrkii painottamaan toiminnassaan yhteistyötä paikallisten toimijoiden kanssa – se on havaittu erittäin hyväksi ja kustannustehokkaaksi toimintamalliksi.
–Yksinhän täällä ei pärjää kukaan, ei tätä maailmaa yksin valloiteta, vaan se tehdään porukalla, Korhonen summaa.
Hän peräänkuuluttaa myös selkeää strategiaa ja uskallusta katsoa tulevaisuuteen. Lisäksi pitää olla rohkeutta palata takaisin päin, jos tilanne niin vaatii.
– Meillä on uskallusta, rohkeutta ja luovuutta. Emme jää paikallemme, vaan menemme eteenpäin, kehitämme toimintaamme ja uskallamme kokeilla. Meillä on riittävästi intoa ja sopivasti älykkyyttä mukana toiminnassamme, Korhonen kiteyttää.
Kalavapriikki Oy:n menestystä on ollut kirittämässä Kuopion kaupunki, joka on etsinyt yritykselle sopivan tontin Pienen Neulamäen alueelta ja antanut muutakin tukea tarvittaessa.
– Yhteistyö Kuopion kaupungin kanssa on ollut erittäin antoisaa ja suorastaan helpotus, Kalavapriikin toimitusjohtaja ja osakas Jari Korhonen sanoo.
Kuopion vetovoimatekijöiksi hän luettelee hyvän työvoiman saatavuuden ja sen, että kaupunki on sopivan kokoinen. Etäisyydet ovat lyhyitä, liikenne toimii ja asuntoja löytyy.
Teksti: Minna Akiola
Kuvat: Kalavapriikki