3.9.2024
Ulkomainosyhtiö Mediatekoa kiinnostaa kasvu ja kannattavuus, mutta ei hinnalla millä hyvänsä. Se kantaa vastuunsa innovatiivisella tavalla ja pitää huolta työntekijöistään. Kotikaupunki Kuopio on yhtiölle tärkeä – kotikentällä onnistuminen on antanut uskoa muuallekin.
Mediateko syntyi, kun sen perustaja ja nykyinen kumppanuusjohtaja Teemu Kontkanen päätti rakentaa itselleen hyvän työpaikan ostamalla toiselta toimijalta hiihtokeskusten ulkomainossopimukset 15 vuotta sitten. Hän lähti kehittämään mediamyyntiä niihin sekä kasvattamaan hiihtokeskusverkostoa. Tämän jälkeen ovat tulleet mukaan golf-keskukset, parkkihallit ja valtakunnallinen mainosverkosto juna-asemilla. Yhtenä merkittävänä steppinä menestykseen oli Kuopion kaupungin ulkomainospaikkojen kilpailutuksen voitto ja niiden digitalisoiminen.
– Kotikentän merkitys on ollut todella tärkeä – aivan avainasemassa menestyksessämme. Olemme Kuopiossa toteutettujen projektien referensseillä päässeet eteenpäin muuallakin. Toteutimme esimerkiksi suurimman, 73 neliöisen led-näyttömme Novapoliksen seinälle, joka antoi uskottavuutta teknologiaosaamisestamme, Mediateon toimitusjohtaja Sampsa Savolainen arvioi.
Mediateon kasvutahti on alkuvuosien jälkeen ollut huimaa. Nykyisin yhtiö on Suomen kolmanneksi isoin ulkomainosyhtiö. Sen liikevaihto on 8,5 miljoonaa euroa ja työntekijöitä on yli 20. Yhtiön kunnianhimoinen tavoite on nostaa liikevaihtonsa viiden vuoden sisällä 20 miljoonaan euroon.
Vaikka Mediateko tavoitteleekin kasvua, se ei kuitenkaan tee sitä hinnalla millä hyvänsä. Yhtä lailla se haluaa toimia vastuullisesti ja olla “hyvisten” puolella. Mediateko sai vastikään B Corp -vastuullisuussertifikaatin ensimmäisenä pohjoismaisena mediayhtiönä.
– Se on ihan perusasia, että hoidamme ympäristövastuumme ja hoidamme yksilöinä asiat vastuullisesti, mutta sen lisäksi meillä on 500 digitaalista pintaa ympäri Suomea, jota kutsumme supervoimaksemme. Tavoitamme niiden avulla yli miljoona suomalaista joka viikko. Käytämme tätä supervoimaamme kannustaaksemme kansalaisia ja päättäjiä toimimaan vastuullisemmin, Savolainen kertoo.
Mediateko palkitsee “vastuullisuushyviksiä” hieman paremmilla ehdoilla ja paremmalla kumppanuudella. Lisäksi se tukee pieniä, vastuullisesti toimivia yrityksiä antamalla niille veloituksetonta mainosaikaa.
Kontkanen ja Savolainen puhuvat mielellään unelmista. Varsinaista strategiaa tai toimenpidesuunnitelmaa yhtiön kansainvälistämiseksi ei ole, mutta se siintää miesten unelmissa. Väylä voisi löytyä jonkin yhtiössä jo olevan osaamisen kautta ja sen viemisellä ulkomaille.
– Tällä hetkellä meillä kuitenkin riittää vielä Suomessakin potentiaalia kasvuun. Toinen unelmamme onkin olla Suomessa ulkomainonnan markkinajohtaja. Se on vielä kovan tekemisen takana, kun vastassa on globaalisti toimivat Clear Channel ja JCDecaux. Vahvuuksiamme näitä pelureita vastaan ovat kotimaisuus, vastuullisuus ja toimintamme ketteryys, Savolainen luettelee.
Mediateko on jo pistänyt isoille ulkomainosyhtiöille kampoihin; kolme vuotta sitten se voitti valtakunnallisen Väyläviraston kilpailutuksen Suomen kaikkien juna-asemien mainospaikoista. Se nosti yrityksen merkittäväksi valtakunnalliseksi mediayhtiöksi sekä avasi ovet kaikkiin mediatoimistoihin ja isoimpiin valtakunnallisiin mainostajiin.
– Ilman Väyläviraston kilpailutuksen voittoa olisimme jääneet polkemaan paikallemme kasvun kanssa. Sen sijaan tuplasimme liikevaihtomme kolmessa vuodessa. Menestyminen kilpailutuksessa antoi meille myös henkisesti uskoa siihen, että olemme varteenotettava peluri ja meihin uskotaan. Meillä on mahdollisuuksia mihin vain, Savolainen summaa.
Mediateko pyrkii tekemään asioita sydämellä ja rakentaa ympärilleen Mediateko-perhettä. Siihen kuuluvat työntekijöiden lisäksi asiakkaat ja yhteistyökumppanit. Yhteisö on todella vahva. Työntekijöitä on myös sitoutettu yhtiöön tarjoamalla heille mahdollisuutta osakkuuteen. Kontkasella on edelleen säilynyt isoin osakkuusmäärä, mutta pienomistajia on jo seitsemän.
– Halusimme sitouttaa meille tärkeitä henkilöitä, jotta ydinihmiset eivät karkaa ja asiat menevät pitkällä tähtäimellä eteenpäin. Viime aikoina olemme muutenkin tuoneet järkeä tunteen rinnalle ja panostaneet strategiatyöhön, suunnitelmallisuuteen ja kumppanuussopimuksiin, Savolainen sanoo.
Mediateolla on vahva ammattihallitus taustalla. Yhteistyö hallituksen kanssa perustuu rohkeuteen kysyä apua, ongelmatilanteiden herättämään keskusteluun ja toimenpiteisiin keskustelun johtopäätöksenä. Samaa toimintamallia Savolainen suosittelee muillekin yrityksille. Ideoita pitää rohkeasti ja sitkeästi viedä eteenpäin ja sitouttaa ihmiset valittuun strategiaan.
– Jo alkuvaiheessa kannattaa ottaa vahva hallitus, joka tukee ja ymmärtää ja saa yrittäjän näkemään kokonaisuuden, jotta toiminta ei mene arjen säheltämiseksi. Vastuun jakaminen ja luottaminen muihin ihmisiin on myös tärkeää. Kaikkea ei kannata kasata yhden ihmisen päälle. Mediateolla olemme hajauttaneet päätöksentekoa ja innovointia, Savolainen kuvailee.
Hän peräänkuuluttaa myös uskoa siihen, ettei tarvitse jäädä vain alueelliseksi toimijaksi, vaan samanlaisia asioita haetaan usein muuallakin.
Kuopio on ollut mahdollistaja ja kivijalka, jossa ulkomainosyhtiö Mediateko on voinut oppia asioita ja viedä oppia muuallekin. Yhtiön toimitusjohtaja Sampsa Savolaisen mukaan Kuopiossa saa suoraa ja reipasta palautetta tekemisistään, siellä on luotettavat suhteet ja hyvät ihmiset ympärillä.
– Kuopiossa uskallamme kokeilla uutta. Se on turvallinen leikkikenttä meille toimia. Mediateossa kuopiolaisuus ja savolaisuus nähdään myös kilpailutekijänä. Erotumme sillä muista alan toimijoista.
Teksti: Minna Akiola
Kuvat: Mediateko