29.11.2024
Syyskuussa Espanjan Sevillaan kokoontui noin 4 000 jalkapallomaailman avainhenkilöä ympäri maailmaa kehittämään jalkapallon tulevaisuutta. Käynnissä oli World Football Summit (WFS), johon myös Sport Suomi -verkosto osallistui mukanaan kahdeksan startup-yritystä. Sport Suomi kokosi yritykset suomalaisen maabrändin alle ja edisti tiiminä uusien ratkaisujen sekä liiketoimintamahdollisuuksien kehittämistä.
WFS-matka oli jatkoa Sport Suomen ensimmäiselle, keväällä Madridiin suunnanneelle yritysdelegaatiolle. Madridissa suomalaiset tapasivat World Football Summit -organisaation edustajia, jotka kertoivat kaipaavansa tapahtumiinsa pohjoismaista näkyvyyttä.
-Kuulimme silloin, että jalkapalloalan toimijat ovat hyvin kiinnostuneita suomalaisen urheilun innovaatiokulttuurista. WFS-matkan tarkoituksena oli tuoda näkyvyyttä suomalaiselle yritys-, tutkimus- ja aluekehitysosaamiselle kansainvälisillä jalkapallomarkkinoilla. Jalkapallon liiketoiminnallinen vetovoima ei liity ainoastaan kentällä tapahtuvaan otteluun tai pelaajan fyysiseen suorituskykyyn, vaan skaalautuu fanien ja katsojien sitouttamisesta lähes kaikkeen maan ja taivaan välillä, kertoo Sport Suomen projektipäällikkö Alisa Heikkinen Jyväskylän kaupungilta.
World Football Summit oli otollinen alusta verkostoitua seurojen ja liigojen sekä muiden innovaatiotoiminnasta päättävien tahojen kanssa, sillä tapahtumassa oli rutkasti fasilitoituja kohtaamisia esimerkiksi messuosastoilla ja erilaisissa verkostoitumisaktiviteeteissa. Matka tarjosi myös mahdollisuuden kuulla huippuasiantuntijoiden esityksiä sekä tavata alan merkittävimpiä ammattilaisia.
Yritysten kannalta delegaatiomatkat voivat parhaimmillaan tarjota konkretiaan asti eteneviä myyntidiilejä. Merkittävää on myös se, että kansainvälisillä markkinoilla, esimerkiksi juuri kaupallistetun kilpa- ja huippu-urheilun parissa, on omat innovaatioekosysteeminsä, joilla on merkittävät resurssit ja halua paitsi ostaa osaamista, myös olla mukana kehittämässä sitä ja sovittaa sitä omiin tarpeisiinsa. Suomalaista osaamista täytyykin myös mukauttaa ja yhdistää eri toimijoiden jo käytössä oleviin ratkaisuihin.
-Aluekehittäjien täytyy ymmärtää sekä yritystoimijoiden että kansainvälisten kumppanien toimintaa ja intressejä, jotta näitä voidaan sovittaa parhaalla mahdollisella tavalla yhteen ja luoda aidosti toimivia käytäntöjä. Viennin lisäksi on tärkeää, että Suomeen voidaan myös tuoda tarvittavaa osaamista, Heikkinen pohtii.
Sport Suomi -verkoston kokemukset ovat osoittaneet myös sen, että hyvin erilaisia palveluja tarjoavien yritysten kannattaa tutustua jalkapallo- ja urheilumaailmaan ennakkoluulottomasti.
-Yhtenä jalkapalloalan suurimmista tapahtumista World Football Summit tarjosi erinomaiset mahdollisuudet verkostoitumiseen ja uusien kumppaneiden löytymiseen. Emme olisi tavanneet tätä porukkaa rakentamiseen tai sähköön liittyvillä messuilla, joiden voisia ajatella olevan meille omimpia, energiankulutusta vähentäviä ratkaisuja tarjoavan eWAttin toimitusjohtaja Timo Saarinen
Samaa mieltä on digitaalisia elämyspalveluja tuottavan kuopiolaisen Awesome Crowdin yrittäjä Sari Hallikainen:
-Monet seurat ja liigat, kuten LaLiga, etsivät koko ajan mahdollisuuksia tehdä uutta liiketoimintaa ja esimerkiksi sitouttaa fanejaan entistä paremmin. Myös yhteiskunnallinen vaikuttavuus on seuroille todella tärkeää.
Sport Suomi toimii maailmalla sateenvarjona suomalaiselle osaamiselle. WFS-tapahtumassa haluttiin tuoda konkreettisesti esille se, että suomalaiset osaajat ovat yhtä ja samaa tiimiä, ja Sport Suomella oli tapahtumassa oma messuosasto, joka kokosi yritykset suomalaisen maabrändin alle.
-Kokonaisuuden kannalta tärkeintä oli tiimi, joka pystyy edistämään lajin uusien ratkaisujen sekä muiden liiketoiminnallisten mahdollisuuksien kehittämistä, Heikkinen toteaa.
Sport Suomen yritysedustajat nostivatkin toinen toisiaan esille verkostoituessaan tapahtumassa.
-Matkalla mukana olleet yritykset nappasivat kiinni sellaisistakin potentiaalisista asiakkaista, jotka eivät istuneet omaan toimintaan, mutta auttoivat ehkä jotain toista. Tiedämme kaikki, että Suomi on pieni maa ja yhteistyötä täytyy tehdä yli maan rajojen. Itse uskon vahvasti, että yhteinen tekeminen ja toisten auttaminen sataa kaikkien laariin, toteaa urheilevien lasten ja nuorten psyykkiseen valmennukseen keskittyvän Onit Sportin yrittäjä Laura Andelin.
Siinä missä Sport Suomi -sateenvarjon alla liikkuminen voi tuoda lisäarvoa messuosaamiseen yksittäiselle yritykselle, avaa se myös mahdollisuuksia uusien kumppanuuksien solmimiseen kaupunkitasolla.
-Sport Suomi -hanke on syntynyt kolmen kaupungin strategisen kumppanuuden ympärille urheilun, liikunnan ja hyvinvoinnin saralla. Kansainvälisessä kontekstissa yksittäisen kaupungin vahvuudet ja ominaispiirteet voivat jäädä pimentoon, mutta yhteisenä rintamana voidaan luoda kiinnostavia kumppanuuksia kansainvälisten toimijoiden kanssa. Pitkäjänteisellä työllä näiden kumppanuuksien hyöty voidaan tuoda takaisin kaupunkiin ja paikallisille toimijoille. Kaupunkien välisen kilpailun sijaan strategisella yhteistyöllä voidaan tuoda hyödyt kaikille osapuolille, kertoo Sport Suomen projektipäällikkö Santtu Pirskanen Kuopion kaupungilta.
Onnistuneen delegaatiotoiminnan myötä hyvin alkaneen kaupunkiyhteistyön jatkaminen ja syventyminen on mahdollista myös Sport Suomi -verkoston hankeajan päättymisen jälkeen.
Tulevaisuudessa tärkeitä ovat innovaatiot, jotka edesauttavat pelaajien kehitystä, loukkaantumisen ehkäisyä tai jalkapalloyhteisön kasvattamista, uskoo WFS-matkalla mukana ollut Jyväskylän yliopiston professori, liikuntatieteiden tohtori Mihaly Szerovay.
Szerovay korostaa myös, että tulevaisuudessa jalkapallomaailman on kiinnitettävä entistä enemmän huomiota myös vastuullisuuteen.
-Alalla on tuotava esiin myös kriittisempiä näkökulmia ja epäkohtia esimerkiksi jalkapalloteollisuuden vastuullisuuteen liittyen, Szerovay pohtii.
Jalkapallo on maailman suurin urheilulaji niin harrastajamääriltään kuin useilla taloudellisillakin mittareilla, joten jalkapallomaailmassa riittää myös liiketoiminnallista potentiaalia.
-Suomessa urheilusektori keskittyy urheilukulttuuriin, kun taas kansainvälisesti urheilusektorin vaikuttavuus tunnistetaan myös yhteiskunnallisesti isoksi tekijäksi ja sen vaikutusmahdollisuudet nähdään paljon laajemmin kuin vain urheiluun liittyen. Alalla on esimerkiksi isoja sponsoriyhtiöitä, joilla on laajat, kansainväliset verkostot. Urheilusektori voi siis toimia ponnahduslautana monenlaiselle yhteistyölle, Andelin summaa.
Vaikka yksittäisen messutapahtuman teema keskittyisikin jalkapallomaailmaan, voivat myös alun perin muuhun tarkoitukseen kehitetyt ratkaisut ja palvelut saada jalansijaa uusien kumppaneiden keskuudessa. Rohkea näkymän avartaminen voi siis avata uusia mahdollisuuksia liiketoiminnan kehittämiseen. Tämän on huomioinut myös porilaisen Appiksen yrittäjä Toni Aalto.
-Olipa laji mikä tahansa, meidän kannaltamme ratkaistavat ongelmat ovat usein täysin samoja – ja tämä pätee myös asiakkaisiimme urheilusektorin ulkopuolella. Sevillassa huomasimme myös, että suomalainen urheilumaailma puhuu tällä hetkellä ihan samoista asioista kuin espanjalainenkin, mutta mittakaava vaan on eri – heidän budjeteissaan on muutama nolla enemmän.
Kirjoittaja: Anne Niskakangas
Yritysdelegaatiomatka Sevillan World Football Summit Europeen järjestettiin 18.–19.9.2024 osana kansallisen Sport Suomi -verkoston toimintaa. Verkosto perustuu Jyväskylän, Lahden ja Kuopion kaupunkien yhteiseen ja Euroopan aluekehitysrahastosta tuettavaan vetovastuuhankkeeseen, jota toteutetaan 1.4.2023–31.12.2024 välisenä aikana. Matkalle osallistuneita yrityksiä olivat eWatt, Awesome Crowd, Kuitu Media, Northern Sports Insight and Intelligence (ACT Head Impact Tracker), ONIT Sport, Nordic Rack and Office (nro.one), Dribla sekä Appis.