5.4.2018
Bellanrannan elämyskeskus aloitti vuonna 2016. Lukuisine aktiviteetteineen, palveluineen sekä yritystoimintoineen alue on saavuttanut jo nyt matkailukohteena ja kaupunkilaisten aktiviteettikeskuksena suuren suosion. Kuopiolainen, samanhenkinen yrittäjäjoukko halusi jatkaa alueen kehittämistä ottaen huomioon alueen ainutlaatuisen sijainnin sekä matkailun tarpeet. He päätyivät nopeasti ajatuksissaan matkailukeskukseen, jollainen Kuopiosta vielä puuttui. Näin SAANA -konsepti alkoi muodostua. Yritys (Matkailukeskus Kuopion Saana Oy) perustettiin virallisesti toukokuussa 2017. Hankkeessa on mukana Raimo Sonninen, Heikki Vienola, Vararengasravintolat Oy, Tuomo Rissanen, Maalaus ja saneeraus Konttinen Oy, RPS Brewing Oy ja Juha Heinonen.
Alueesta on tarkoitus kehittää ympärivuotinen matkailukeskus joka esittelee ylpeänä maakunnallisen osaamisen esiin sekä tarjoaa unohtumattomia elämyksiä sekä matkailijoille että Kuopiolaisille.
“Bellanrannan ainutlaatuinen sijainti keskellä kaunista järvi-Suomea ja kuitenkin aivan Kuopion kaupungin keskustassa luo ainutlaatuisen mahdollisuuden tarjota hienot puitteet matkailulle.”, kertoo Matkailukeskus Kuopion Saana Oy:n hallituksen puheenjohtaja Raimo Sonninen.
”Kuopio ja koko Järvi-Suomi on maailman mittakaavassa aivan ainutlaatuinen. Puhdas luonto, rauhallisuus ja saavutettavuus aivan kaupungin keskustassa on meille itsestäänselvyys, mutta ulkomaalaisille ainutlaatuista. Tämän me haluamme tarjota kaikille”, toteaa yhtiön toimitusjohtaja Mika Hämäläinen.
Matkailukeskuksen, joka pitää sisällään kolme erilaista saunaa (mm. erillinen pihalla oleva savusauna), ulkouima-altaan, spa-palvelut) yhteyteen on kaavailtu myös muita matkailua tukevia toimintoja, veneilijöiden palveluita, ohjelmapalveluyrittäjien palveluita kuten SUP-lauta vuokraus, kanoottivuokraus sekä tapahtumia.
“Olemme Tahkolla huomanneet sen että matkailija harvemmin tulee paikalle pelkästään majoittumaan, tarjolla on oltava elämyksiä, kokemuksia ja palveluita. Tähän haluamme panostaa voimakkaasti. Lisäksi nämä hankkeet tukevat toisiaan Kuopion näkökulmasta” sanoo Heikki Vienola, yrityksen perustajia ja Tahko Spa Oy:n omistaja.
Hankkeen kokoluokka on useita miljoonia euroja ja kokonaisvaikutukset tulevat olemaan merkittäviä.
“Kuopion kaupunki on ensimmäistä kertaa ottanut matkailun mukaan kaupungin strategiaan painopistealueeksi. Tämä hanke, joka on suurin matkailuun kohdistuva hanke kantakaupungissa vuosikymmeniin tukee erinomaisesti tätä valintaa.” toteaa Kuopion kaupungin yritysasiamies Unto Juutinen.
Kuopion rooli Järvi-Suomen pääkaupunkina (Capital of Lakeland) tullaan nostamaan kansainvälisen matkailumarkkinoinnin kärkeen. Matkailukeskuksen poikkeuksellinen arkkitehtuuri, palvelutarjonta ja sijainti itsessään ovat paikan suurin markkinointiväline.
Kanvainvälinen markkinointi toteutetaan yhteistyössä Kuopion kaupungin, Kuopio-Tahko markkinoinnin ja Convention Bureaun kanssa. Markkinoinnissa ja viestinnässä korostetaan Järvi-Suomen puhtautta, kauneutta ja monipuolista aktiviteettitarjontaa.
“Saimaan vierasvenesatamat täyttyvät jo nykyään mereltä sisävesiin siirtyvistä veneilijöistä. Bellanranta tulee tarjoamaan syitä navigoida veneilyreiteillä Kuopioon asti. Koko kaupunki siis hyötyy lisääntyvästä tarjonnasta.” lisää Kuopion kaupungin markkinointijohtaja Kirsi Soininen.
Matkailukeskuksen tarjonnassa on vahvasti paikallisen osaamisen leima. Hankkeen toimijoiksi on valittu maakunnallisia osaajia tuotteineen. Kuopiolainen keittiömestari Anssi Kantelinen tulee suunnittelemaan neljä kertaa vuodessa vaihtuvat ála carte -listat sekä muun ruokatarjonnan ja paikallisen pienpanimon RPS Brewingin juomat näkyvät valikoimassa erikoisuuksin.
Lisätiedot: