Business Kuopio

 

Strategian merkityksestä

4.5.2018

Lienette kuulleet vanhan sananlaskun kuuseen kurkottamisesta ja katajaan kapsahtamisesta? Tulee suomalaiselle tunne, ettei toinna havitella liian suuria, jottei kävisi huonosti. Mutta vanha kansa oli tässäkin asiassa viisaampi, ja sananlasku jatkuukin näin:

Joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa.
Joka katajaan kurkottaa, se varpuun kapsahtaa. 
Joka varpuun kurkottaa, se sammaleelle möksähtää.
Ja se, joka sammaleelle möksähtää, sietääkin kuolla!

Eli sananlasku saakin aivan toisenlaisen tulkinnan kuin mihin olemme tottuneet – kannattaisi kurkotella kuuseen, niin voisi päätyä edes katajaan. Tämän vuoden ensimmäisessä blogissani ajattelin kirjoittaa strategian merkityksestä, koska yrityselämässä siinä on sanottu olevan kyse jopa elämästä ja kuolemasta. Yritys, jolla on hyvä strategia ja sen hyvä toteutus, voittaa pelin. Se, jolla strategia tai sen toteutus on hukassa, menee konkurssiin. Professori Toivo Äijö tutki vuorineuvos Lasse Kurkilahden kanssa muutama vuosi sitten 65 suomalaisen yrityksen strategiat ja analysoivat niistä hyvin määritellyiksi vain 23%, joten tekemistä meillä riittää.

Koska olen yksinkertainen ihminen, tykkään esittää asiat yksinkertaisesti. Simppelisti sanottuna strategia on keinot, joilla tavoitteisiin pääsee. Strategian työstämiseen on useita eri malleja, eikä ole väliä minkä niistä valitsee, kunhan sen tekee jollain hyväksi todetulla tavalla, ja kenties jonkun ulkopuolisen sparraamana. Tähän panostus tulee taatusti takaisin. Tärkeintä strategiassa on kirkastaa se, miten erotumme kilpailijoista, eli millä keinolla pärjäämme markkinoilla. Tavoitteet ja strategia sotketaan usein keskenään, joten on syytä painottaa, että strategian määrittelyssä olennaisina on erottua kilpailijoista jollain omaperäisellä tavalla, selkeästi ja terävästi.

Joku viisas on sanonut, että strategian muodostaminen ei ole ongelma, mutta sen käytäntöön jalkauttaminen on. Strategian maastouttaminen organisaatioon vaatii viestinnältä erilaisia keinoja, mielellään simppelisti ja yhdelle A4 paperille mahtuvina. Oikeat arjen tekemisen muutokset, ovat kuitenkin ne, jotka ovat hankalimpia. Vanhoilla raiteilla on tutuinta jytkytellä menemään, joten on hyvä tiedostaa, että strategia voittaa ihmiset. Jos joku on jämähtänyt liikaa niille vanhoille raiteille, pitää hänet ohjata reippaasti oikealle suunnalle tai tarvittaessa jopa vaihtaa toisen henkilöön.

Hyvään strategiaprosessiin kuuluu miettiä ja rajata toiminnasta pois myös ne asiat, joita ei tehdä. Tämä helpottaa arjen valintoja ja nopeuttaa päätöksentekoa – nykyään kun millekään asialle ei tunnu olevan aikaa. Sinne vain yrittäjät ja yrittäjiksi aikovat; reippaasti kuusen latvaa kohti ja keinoja pohtimaan!

Sirpa Karppi

Kuopion Yrittäjien puheenjohtaja ja K-market Neulamuikun kauppias

Kirjoitus julkaistu Savon Sanomat Yritäpä Ite -blogissa 23.1.2018

 

Tilaa uutiskirje