23.6.2020
Tahko otti seuraavan askeleen kestävän matkailun polullaan, kun Sustainable Tahko -hankkeen rahoitus varmistui. Hankkeen avulla matkailun parissa toimivia Tahkon yrityksiä autetaan vastuullisen matkailun viemisessä aivan uudelle tasolle. Matkailijat voivat aidosti nauttia matkakohteen elämyksistä tietäen, että ympäristö ja paikallisten hyvinvointi on otettu matkailussa huomioon.
Sustainable Tahko -hankkeessa tehdään käytännön toimenpiteitä, jotka edesauttavat Tahkon kestävän matkailun tavoitteiden toteutumista. Päätavoite on ohjata yritys löytämään toiminnalleen sopiva ympäristöjärjestelmä, jonka kriteerien saavuttaminen todennettaisiin ennen hankkeen päättymistä vuoden 2021 lopulla. Sustainable Tahko -hankkeen myötävaikutuksella Tahkon on tarkoitus palvella lähitulevaisuudessa asiakkaitaan, niin kotimaisia kuin ulkomaisiakin Sustainable Travel Finland-destinaatiomerkin alla.
Uuden vastuullisemman statuksen myötä Tahkon alueelle matkaava tulee saamaan lisäarvoa matkailualan toimijoiden vastuullisista toimista kuten, huolehtimalla luontoelämyksiin keskittyvien reittien ja kohteiden matkailua kestävästä suunnittelusta, paikallisten majoituskohteiden entistä tarkemmasta veden ja energian käytöstä, sekä matkailijoiden erilaiset taustat paremmin huomioonottavasta vastuullisuusviestinnän tehostamisesta.
Sustainable Tahko -hanke on EAKR:n (Euroopan aluekehitysrahasto) rahoittama ja sai huhtikuussa 2020 Pohjois-Savon liitolta hyväksynnän aloittaa toiminnan. Käynnistyneen hankkeen toteutusaika on 1.4.2020 – 31.12.2021 ja sen arvioidut kokonaiskustannukset yhteensä 213.254 euroa. Hanketta luotsaa Savonia-ammattikorkeakoulu, joka myös osallistaa omia opiskelijoitaan mahdollisuuksien mukaan Tahkon alueen yritysten hyväksi järjestettävissä työpajoissa ja selvitystöissä. Hankkeen rahoitussuunnitelman mukaan 70 % hankkeen rahoituksesta tulee Pohjois-Savon liiton kautta EAKR- ja valtion rahoituksena, Kuopion kaupungin osuus on 13 %, Savonia-ammattikorkeakoulun rahoitus on yhteensä 7 % ja yksityinen rahoitus 10 %.
Kuopio-Tahko Markkinointi 23.6.2020