4.5.2021
Kun Olvi perustettiin vuonna 1878, panimot olivat tuotteiden lyhyen säilymisajan takia aina paikallisia. Oluen valmistus oli pitkälti käsityötä ja hyvin pienimuotoista. Todellista craftia, kuten oluen valmistusta käsin nykyisin kutsutaan.
Olvi sai alkunsa, kun Iisalmen kauppalan nimismies, apteekkari ja kauppias sekä muut paikkakunnan napamiehet päättivät perustaa panimon, jotta väkevän pontikan sijasta olisi saatavilla mietoa olutta viinan himon villitsemille ihmisille.
Iisalmessa oli tuohon aikaan vain 262 asukasta. Kovin montaa potentiaalista asiakasta ei jäänyt jäljelle, kun asukasmäärästä otettiin pois panimomestari vaimoineen sekä kauppalassa asuvat lapset ja vanhukset. Yhtiössä oli näkemystä ja viisautta, ja se lähtikin vähitellen laajenemaan muillekin paikkakunnille. Piti kuitenkin odottaa 100 vuotta ennen kuin yhtiö oli valtakunnallinen.
– Siitä olikin sitten vain viiden vuoden hyppäys siihen, että olimme kansainvälinen toimija. Tällä hetkellä tuotteitamme viedään yli 40:een maahan ja olemme noin 30:nneksi suurin panimo maailmassa. Se on varsin hyvä sijoitus, kun panimoita on noin 20 000–100 000, Olvin markkinointijohtaja Olli Heikkilä arvioi.
Olvin erottaa kaikista muista isoista ja osasta pieniäkin panimoita se, että se ei pastöroi oluitaan. Pastöroimattomuuden ansiosta Olvi voittaa kilpailijoihinsa verrattuna kuukauden verran kilpajuoksussa oluen ikääntymistä vastaan. Oluen maku on herkullisimmillaan alussa ja hiipuu vähitellen, pastörointi vanhentaa tuotetta noin kuukaudella.
Yhtiö on niittänyt mainetta myös siinä, kuinka monessa tuoteryhmässä se on mukana. Tyypillisesti panimot tekevät vain olutta, mutta Olvi valmistaa kymmeniä eri juomatuoteryhmiä – kaikkia muita paitsi kahvia ja teetä.
Olvi laajensi toimintaansa kolme vuotta sitten ostamalla oluita ja viinejä maahantuovan Servaali Oy:n ja tislaamoyhtiö The Helsinki Distilling Companyn. Heikkilän mukaan tislaamon valmistamien väkevien juomien myyminen ei ole ristiriidassa Olvin tavoitteiden kanssa, vaikka yhtiö perustettiinkin alun perin viinan himon kitkemiseksi. Maailma oli hyvin erilainen 140 vuotta sitten. Tuolloin olutta ei ollut saatavilla, jos seutukunnalla ei ollut panimoa. Nyt olutta myydään joka kaupassa.
– Nykyisin meidän juttumme on olla itsenäinen, suomalainen panimo, eikä enää se, myymmekö pelkästään väkeviä vai mietoja juomia. Siinä mielessä olemme kyllä palanneet juurillemme, että Helsingin tislaamo myy käsin tislattuja tuotteita, jotka myös pullotetaan käsin.
Tavoite saada ihmiset juomaan mietoja juomia on hyvin pitkälti toteutunutkin jo, alkoholittomat tuotteet ovat kovassa nosteessa ja pinnalla ovat myös terveyden ja hyvinvoinnin trendiin vastaavat hard seltzerit. Ne ovat terästettyjä, maustettuja ja hiilihapotettuja vesiä.
– Alkoholin käyttö on vähentynyt, mutta osa haluaa kuitenkin rentouden tunteen, jonka pieni määrä alkoholia antaa. Hard seltzereistämme on karsittu kaikki turha pois: niissä ei ole sokeria, keinotekoisia makeutusaineita eikä väriaineita. Niiden aromit tulevat luonnosta ja kaloreitakin on niin vähän kuin mahdollista, Heikkilä summaa.
Olvi on tällä hetkellä Suomessa ainoa panimo pörssissä, ja yhtiön pörssiarvo ylitti juuri miljardi euroa. Yli 80% osakkeenomistajista on suomalaisia ja osuus kasvaa koko ajan.
Vaikka Olvi onkin pörssissä, asiakastutkimuksen mukaan se on moniin kilpailijoihin verrattuna maanläheisempi toimija. Yrityksessä päätöksenteko on nopeaa matalan organisaatiotason vuoksi ja markkinoiden muutoksiin pystytään reagoimaan nopeasti.
– Nappaamme ideoita joka suunnasta, puoliakaan niistä ei ehdi toteuttamaan. Kun kulkee maailmalla avoimin mielin ja juttelee ihmisten kanssa, niin alkaa ideoita syntymään, Heikkilä kertoo.
Hänen mukaansa tärkeintä on, ettei myy samaa kuin kaikki muutkin, vaan löytää oman juttunsa. Se ei välttämättä lähde lentoon ensimmäisenä eikä toisenakaan kuukautena, mutta uskoa omaan juttuun täytyy olla. Kannattaa myös muistaa, että kaikkea ei tarvitse tehdä itse, vaan voi hyödyntää myös yhteistyökumppaneita.
Lisätietoja Olvin verkkosivuilta
Olvi tekee yhteistyötä useiden itäsuomalaisten yritysten kanssa. Yhtiö ostaa suomussalmelaiselta Kiantama Oy:ltä puolukka-, mustikka-, pihlajanmarja- ja lakkamehuja, joiden marjat on poimittu käsin Kainuun ja Ylä-Savon metsistä. Toinen yhteistyökumppani on tohmajärveläinen Nordic Koivu Oy, joka valuttaa koivuista mahlaa Olvin tuotteiden raaka-aineeksi. Kolmas tärkeä kumppani on Mahla Forest Oy, joka toimii Pieksämäellä.
Teksti: Minna Akiola