4.1.2021
Siilinjärven rauhallisuus toimii luovuuden lähteenä brändi-yrittäjän arjessa.
Kainuulaislähtöisen brändi-yrittäjä Jesse Karjalaisen toiminta on paikkaan sitomatonta projektityötä: ympäri maata solmitut asiakassuhteet hoituvat etänä. Rauhallinen ja luonnonläheinen Siilinjärvi sopii yrityksen tarpeisiin erittäin hyvin.
Brändi-yrittäjä Jesse Karjalainen viihtyy Siilinjärvellä. Kuva: Hanna Kuronen
– Koen, että keskeisellä paikalla sijaitseva toimisto olisi toiminnallemme haitaksi. Ovesta tulevan asiakasvirran sijaan toimitilamme ovat työntekijöitämme ja heidän inspiroimistaan varten. Tarvitsemme luovuutta herättävän ja ylläpitävän ympäristön tehdä töitä, Karjalainen sanoo.
Asiakkaan fyysinen kohtaaminen on välttämätöntä vain silloin, kun Karjalaisen omistama luova toimisto UNELMA tarvitsee valokuvia brändityötään varten. Kaiken muun voi toteuttaa verkon välityksellä.
– Etäyhteydet ovat tulevaisuutta. Palaveritkin hoituvat paljon nopeammin videoyhteyden välityksellä kuin livenä. Tämä on mielestäni oikea suunta.
Karjalainen viihtyy Siilinjärvellä ja kokee kotiutuneensa sinne hyvin. Yrittäjän vapaus päättää omista aikatauluista ja pienen paikkakunnan ruuhkattomuus saavat arjen toimimaan moitteettomasti.
– Täällä on tilaa yrittää omassa rauhassa ison kaupungin läheisyydessä ilman ruuhkia. Lisäksi Siilinjärvellä on mahtavat lenkkeily-, hiihto- ja pyöräilymaastot kesät talvet. Myös lapsille on paljon harrastusmahdollisuuksia.
Savolaisia Karjalainen luonnehtii sopivan hulluksi kansaksi, joka uskaltaa tehdä asioita. Yksi esimerkki heittäytymisen taidosta on yrittäjä itse.
– Rakennamme parhaillaan hirrestä uusia toimitiloja Siilinjärven Harjamäkeen. Hirsi on hieno materiaali ja se sopii meidän ideologiaamme olla suomalainen yritys, jonka toiminnassa näkyy suomalainen minimalismi. Kotimaisesta puusta tehty, pitkälti itse suunniteltu toimitila on uniikki ratkaisu.
Yritys on saanut investointiin Kehittämisyhdistys Kalakukko ry:n Leader-rahoitusta ja toisen puolen kanssa avittaa POP Pankki Siilinjärvi.
– Tulevaisuudessa laajennamme toimintaamme omien tuotebrändien suunnitteluun, Karjalainen sanoo.
Teksti: Maiju Korhonen