Business Kuopio

 

Miksi Kuopio goes Slush?

3.12.2019

Slush on yksi suurimmista startup-tapahtumista, joka kokoaa yrittäjät, sijoittajat, yritykset ja julkiset organisaatiot Helsinkiin keskelle pimeintä vuodenaikaa. Helsingin marraskuu on tyypillisesti sateinen, loskainen, tuulinen, kylmä ja pimeä – miten Slush siis onnistuu houkuttelemaan paikalle 25 000 ihmistä? Miksi 1 500 sijoittajaa ja 2 500 startupia pitävät Suomea hyvänä tapaamispaikkana keskellä pimeintä loskasäätä? En osaa sanoa, mutta haluaisin sen sijaan kertoa, miksi kuopiolaisten kannattaa olla paikalla.

Ensinnäkin Slushin yhteydessä on helppo tavata Helsingissä toimivia yrityksiä, joihin voisi olla vaikea saada kontaktia muuten. Slush-viikolla heitä on helppo lähestyä ja he ovat innokkaita kuulemaan mitä alueemme yritykset tarjoavat Slushissa. Toiseksi tapaan yleensä sijoittajia esitelläkseni heille Kuopion alueen startupien ajankohtaisia kuulumisia ja odotettavissa olevaa aloittelevien yritysten dealflowta. Yleensä sijoittajat tapaavat meitä erittäin mielellään ja haluavat nähdä syvemmin, mitä Kuopion alueella on tarjolla. Tapaamisten järjestämiseksi kannattaa kuitenkin oltava hyvissä ajoin liikkeellä matchmaking-työkalun kautta.

Tänä vuonna tapasin Slushissa muun muassa suomalaisia ​​pääomasijoitusrahastoja, pohjoismaisia ​​rahastoja ja useita pohjoismaisia ​​bisnesenkeleitä. Erityisesti virolaiset sijoittajat olivat todella kiinnostuneita. Heillä on maanläheinen konkreettinen asenne ja vahva kiinnostus esimerkiksi suomalaiseen terveysteknologiaan. Henkilökohtaisesti olen kiinnostunut uuden liiketoiminnan kehittämisestä, haluan rakentaa laajoja ja monipuolisia verkostoja, oppia startupien yhteistyöstä ja kehittää uutta liiketoimintaa suomalaisen yhteiskunnan hyödyksi.

Päivät Slushissa ovat kovaa työtä

Slushissa tapaamiset vaativat paljon ennakkovalmistelua, taktikointia ja jonkin verran myös onnea. Tästä huolimatta voin sanoa, että lähes kaikki Slush-kävijät onnistuvat kyllä järjestämään itselleen muutaman tärkeän tapaamisen, jotka auttavat heitä eteenpäin. Esimerkkinä voisi mainita yhden Kuopion alueen startupin, jonka tapasin kaksi tuntia ennen Slushia. Kyselin kuinka heidän sijoittajatapaamisensa olivat sujuneet, ja yllättäen he eivät olleet tavanneet vielä yhtäkään sijoittajaa. He olivat kuitenkin sopineet yhden tapaamisen aivan tapahtuman loppuun, ja heidän toiveensa sen suhteen olivat korkealla. Slushin päätyttyä sain kuin sainkin heiltä viestin, jossa he kertoivat tämän viime metreillä tavatun sijoittajan olevan heistä hyvin kiinnostunut ja aikovan esitellä startupin kumppaneilleen. Tämä on mielestäni mainio esimerkki siitä, että joskus yksi hyvä tapaaminen voi riittää. Sijoittajien lisäksi kannattaa tavata myös potentiaalisia asiakkaita, joiden kautta voi tarjoutua uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Monilla yrityksillä on Slushissa osastot tai omia side eventejä, jotka kannattaa hyödyntää aktiiviseen verkostoitumiseen.

Kuopiolaisen startup Heart2Saven osastolla Slushin toisena päivänä kävi vilinä ja vieraita riitti. ”Slush on startupien ja sijoittajien huimiin puitteisiin rakennettu markkinapaikka. Heart2Save osallistui Slushiin neljän hengen tiimillä, ja jokaiset kädet tarvittiin tuotteen esittelyyn – siltikään kaikki eivät ennättäneet tuotteeseemme tutustumaan. Tiivistetyt tunnelmat Slush jälkeen: Nyt tämä lähtee”, Heart2Saven toimitusjohtaja Helena Jäntti kertoi. Myös Ravistamo, kuopiolainen vanhusten ravitsemuksen seurantaan teknologiaa kaupallistava startup oli Slushissa nyt toista kertaa. ”Avain onnistuneisiin Slush-käynteihin on ehdottomasti ollut etukäteisvalmistuminen ja siinä erityisesti tapahtumaan kuuluvan matchmaking -työkalun käyttäminen. Slushista me olemme saaneet nyt kaksi kertaa hyvän innostuksen ja tuuppauksen ylös ja eteenpäin tällä startup-yrittäjän vuoristoradalla”, kertoo Ravistamon hallituksen puheenjohtaja Kaisa Kähkönen.

Kuopio goes Slush

Tänä vuonna järjestimme Helsingissä jo toista kertaa Kuopio goes Slush -tapahtuman, side eventin, joka tarjoaa alueemme toimijoille mahdollisuuden verkostoitua Helsingissä toimivien yritysten ja sijoittajien kanssa Slushia edeltävänä iltana. Maria01:lla järjestettyyn tapahtumaan osallistui tänä vuonna yli 80 ihmistä. Puhujina olivat mm. Lauri Oksanen Nokia Bell Labsilta, Madhukar Bose Healthcare UK:sta sekä Heidi Ahonen uudesta Pohjois-Savon pääomarahastosta. “Oli todella hienoa nähdä kuinka innokkaasti uutta pääomarahastoa ollaan ottamassa Savossa vastaan”, kertoi Pohjois-Savon pääomarahaston Heidi Ahonen.

Myös globaalit toimijat olivat kiinnostuneita Kuopion alueen yrityksistä ja niiden osaamisesta.”Kuopio goes Slush osoittautui odotukset täyttäväksi tilaisuudeksi tutustua ja verkostoitua startupien, tulevien yhteistyökumppanien ja sijoittajien kanssa. Tilausta North Savo Startup Fundin kaltaiselle aikaisen vaiheen sijoitustoimijalle alueella selkeästi on, ja me Nostetta Venturesissa teemme parhaamme, että pääsisimme aloittamaan sijoitustoiminnan pian ensi keväänä”, Ahonen jatkoi.

Yhtenä partnerina Kuopio Goes Slush -tapahtumassa oli Kiho, joka on juuri rantautunut USA:n markkinoille. ”Kiho halusi osallistua Kuopio goes Slush -tapahtumaan, koska koemme tärkeäksi tuoda esille Kuopion alueen mahdollisuuksia yritystoiminnalle. Meille on kunnia-asia olla savolainen yritys ja sitä viestiä viemme mielellämme maailmalle”, kertoi Tatu Laine Kihosta.

Miksipäs ei?

Vastaukseni kysymykseen miksi Kuopio goes Slush on yksinkertainen, MIKSIPÄS EI? Mikäli haluamme kehittää alueemme liiketoimintaa, saada uusia investointeja, löytää uusia osaajia, luoda kasvua, mitä meidän tulisi silloin tehdä? Mikään näistä ei tapahdu toimistossa istuen, vaan menemällä sinne, missä asiakkaat, sijoittaja ja verkostot ovat, ja tapaamalla sekä keskustelemalla uusista yhteistyömahdollisuuksista. Vähän niin kuin X-filesin Fox Mulder sanoi: ”Totuus on tuolla ulkona”, siinäkin avainsana on ”tuolla” ei ”täällä”.  Meidän tulee olla valmiita lähtemään tapaamaan, rakentamaan ja kutsumaan yrityksiä yhteistyöhön. Pelkästään odottamalla, että jotain tapahtuu tai tekemällä suunnitelmia, että jotain tapahtuu, ei itseasiassa saa asioita tapahtumaan. Konkreettisia asioita tapahtuu tekemällä konkreettisia asioita ja oppimalla asioiden tekemisen kautta. SIKSI! Muutos ajattelusta tekemiseen tarvitaan. Steve Jobs sanoi: ”On ajattelijoita ja on tekijöitä”, ja me olemme tekijöitä.

Katso tulevat Kuopio goes -tapahtumamme BusinessKuopio sivuilta tästä linkistä ja liity mukaan kasvuun!

Mikko Juuti
Projektipäällikkö

BusinessKuopio / Invest & Grow in Kuopio Region

Tilaa uutiskirje