19.11.2015
Marraskuun Düsseldorfin Medica-konferenssiin kokoontui kansainvälisen terveysbisneksen toimijat. Mukana oli lähes 5000 näytteilleasettajaa 70 maasta. Medican erikoisaloihin sisältyi ratkaisuja usealta eri alalta, mm. terveysteknologian, laboratorion ja diagnostiikan, fysioterapian, ortopedian, ICT:n, tarvikkeiden ja kuntoutuksen aloilta. Edellä mainituista suurin toimiala oli terveysteknologia, jonka edustus kattoi yli puolet yrityksistä.
Erityisen mielenkiinnon kohteena oli tänä vuonna potilaiden tiedonsaanti ja verkottuminen, jotka ovat ajankohtaisia useissa maissa. Näillä tarkoitetaan keinoja, joilla jokainen meistä voi tulevaisuudessa saada terveystietojaan, ja toisaalta terveydenhuollon henkilöstö voi hyödyntää potilaiden tietoja hoitopaikasta huolimatta. Asia on ajankohtainen myös meillä kotimaassa, olipa Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon ”himmeli” minkämoinen tahansa.
Mega Electronics on jo vuosia ollut näyttävästi esillä samalla tutulla näyttelypaikalla, joten yhteistyökumppanit löytävät paikalle helposti. Ständillä oli kova kuhina koko näyttelyjen ajan ja monia avauksia tehtiin päivien aikana. Näistä tulemme kuulemaan lähipäivinä varmasti! Savolaisesta yhteistyöstä kertoo hyvin paljon Telespron edustus Megan ständin yhteydessä.
Telespron toimitusjohtaja Heikki Hakkarainen (kuvassa vas.) iloitsi Medicassa yrityksen saaneen ensimmäisen ulkomaisen asiakkaan kehittämälleen T-Balance lämpöasulle. Asiakas on sveitsiläinen sairaala. Katso Telespron lehdistötiedote
Medikron näyttelypaikka edusti skandinaavista tyyliä ja erottui joukosta positiivisesti. Medikron väki kertoikin, että tänä vuonna etenkin Lähi-Idän ja Arabimaiden edustajia oli Medicassa edellisvuosia enemmän, mikä kertoo markkinoiden avautumisesta uusille alueille. Saman totesivat myös monet muut näytteilleasettajat.
Ergorestin Anne Höltän opastuksessa kuulin niin paljon hyvää ergonomisista työ- ja apuvälineistä, että taidan ostaa niitä itsellenikin. Ständillä kävi niin jälleenmyyjiä kuin loppukäyttäjiä ihastelemassa tuotteita. Monen suusta kuului, että ”Tehdäänkö nämä oikeasti Suomessa?”.
Chasswheell edusti Team Finlandin näyttelypaikalla, jossa start up yritysten oli mahdollista osallistua Medicaan edullisimmilla kustannuksilla. Tätä pitää, ja ehdottomasti kannattaa, kaikkien pk-yritysten hyödyntää entistä paremmin (lisätietoja allekirjoittaneelta). Samalla pääsee katsastamaan oman kilpailukentän ja sopimaan tapaamisia yhteistyökumppanien kanssa. Näkyvyyden puolesta Chasswheelin etuna oli ainakin rullaava tuote, joka ei jäänyt huomiotta.
Näin ensikertalaisen Medica-kävijän huomiona on, että tapaamiset täytyy sopia todellakin hyvissä ajoin etukäteen ja ottaa selvää muiden yritysten näkyvyydestä tapahtumassa. Näillä messuilla nimittäin jää auttamatta jalkoihin näkyvyydessä jos ei tunne kilpailuympäristöä. Oikea messupaikka, omaperäisyys sekä yhteistyökumppaneiden tapaamisiin valmistautuminen ovat niitä perusasioita, joilla savolaiset yritykset ovat saaneet hyviä avauksia Medicassa.
Megan näyttelypaikka oli erinomainen: päätuotteet oli tuotu esille näkyvästi ja ständi näkyi kauas. Medikron ständirakennelma poikkesi taasen selvästi muista: kakkosnelosesta rakennettu valko-harmaa ständi oli moderni ja erottuu joukosta. Ergorestiä ei sen sijaan edes tunnistaisi suomalaiseksi, niin hyvin se sulautuu eurooppalaiseen ilmiasuun. Tuote sen sijaan kiinnosti näyttelyvieraita ihan jonoksi asti.
Kaikilla savolaisilla oli tietysti etuna kaikista tärkein: osaava henkilöstö, joka osasi kertoa tuotteesta oleellisen asiakkaan tarpeen mukaisesti. Savolaisena sain siis olla ylpeä maakuntamme yritysten näkyvyydestä!
Johanna Jylhä-Ollila
Asiantuntija / Yrityskehitys, Terveys- ja hyvinvointipalveluliiketoiminta
Puh. 045 139 8984
johanna.jylha-ollila(at)kuopioinnovation.fi