30.3.2021
Amphion Loudspeakers Oy on kuopiolainen kaiutinvalmistaja, jonka tuotteita käyttävät myös palkitut elokuvan ja musiikin tekijät.
Vuonna 1998 perustettu Amphion kehittää ja valmistaa korkealaatuisia kaiuttimia niin kotiin kuin studioympäristöihinkin. Kaiuttimet ovat ajattomasti muotoiltuja ja ääneltään puhtaita ja luonnollisia.
Puhdas ja luonnollinen ääni on yrityksen perustaneen Anssi Hyvösen mukaan mahdollista saavuttaa, kun akustisen suunnittelun vie mahdollisimman pitkälle. Yhtiön valmistamien dynaamisten kaiuttimien teknologia itsessään on 100 vuotta vanhaa, mutta se on Amphionilla hiottu niin huippuunsa, että kaiuttimet kelpaavat myös palkituille elokuvan ja musiikin tekijöillekin.
– Katsoin juuri Grammy-gaalaa, jossa jaetaan musiikkialan palkintoja, ja totesin, että tämän vuoden voittajista 11 käyttää meidän tuotteitamme. On hauska ajatella, että joka ikinen musiikkia kuunteleva tai elokuvia tai TV-sarjoja katseleva on kokenut meidän kaiuttimillamme tehtyä ääntä. Sitä on jo nyt kaikkialla, Hyvönen iloitsee.
Amphion aloitti taipaleensa Helsingissä, mutta muutti melko pian Hyvösen syntysijoille Kuopioon. Paikanvaihdosta vauhditti Karttulasta löytynyt koteloiden valmistaja, jonka kanssa yritys tekee edelleen yhteistyötä. Kuopion alueelta ja ylipäätään Suomesta on löytynyt paljon yhteistyökumppaneita, joiden laatuun voi luottaa. Hyvönen kiittelee myös ammattitaitoisen työvoiman saatavuutta Kuopion alueella.
Yrityksen tuotteista menee 95 prosenttia vientiin. Niitä viedään melko tasaisesti Eurooppaan, Pohjois-Amerikkaan ja Aasiaan. Hyvönen kertoo, että ammattipuolella alan toimijat levittävät sanaa toimivista tuotteista, mutta kotipuoli on haastavampi markkina.
– Äänen haaste on, että ihmisen pitäisi kokea se henkilökohtaisesti. Ihmiset tekevät valintoja hyvin pitkälti isompien valmistajien luomien mielikuvien pohjalta, ja siinä sosiaalinen media toimii hyvin vauhdittajana. Mielikuvat eivät välttämättä perustu laatuun, Hyvönen harmittelee.
Hän arvelee silti, että Suomessa ei kannata tehdä kuin parasta mahdollista laatua. Kiinalaisten kanssa on vaikea kilpailla tuotantokustannuksissa. Amphionilla on pyritty pitämään tuotteiden hinnat järkevinä optimoimalla esimerkiksi jakeluteitä.
Hyvönen arvelee, että kaikkiin yritystarinoihin liittyy kasvukipuja, ja niin niitä mahtuu myös heidän tarinaansa. Mutta tavalla tai toisella haasteista on aina selvitty – ne kuuluvat asiaan.
Vinkiksi yritystaipaleelle hän heittää, että markkinaa kannattaa miettiä globaalina alusta lähtien. Lähtökohtaisesti koko maapallo on markkina-aluetta, vaikka toimiala olisi miten kapea tahansa. Se rajoittaa toimintaa aika paljon, jos sitä miettii muulla tavoin.
– Asiakkuudet ovat meille iso voima. Tyytyväinen asiakas on paras myyntimies. Samalla kun asiakkaat maksavat meidän palkkamme, niin oikein hoidettuna ne auttavat meitä myös eteenpäin.
Loppuun Hyvönen toteaa, että ääni on iloinen asia. Jos kauheasta korona-ajasta pitää jotain hyvää etsiä, niin ihmiset ovat parantaneet kotiensa elinoloja ja panostaneet myös mahdollisuuksiin nauttia musiikista, selkeämmästä radion kuuntelusta tai paremmasta television äänenlaadusta.
– Ne eivät ole kohtuuttomia panostuksia. Ääni on ilo, vaikkei olisi hifisti, Hyvönen kiteyttää.
Teksti: Minna Akiola