17.9.2020
Dream Circus Oy syntyi kahden savolaisen siskon toteutuneesta unelmasta sekä uskosta suomalaiseen työhön. Yrityksen valmistamien vaatteiden suunnittelusta ja ompelusta vastaavat kotimaiset kuosisuunnittelijat ja ompelijat.
Dream Circus on kasvanut Kati Kraemerin perustamasta yhden hengen yrityksestä yhdeksän henkilöä työllistäväksi vaatetehtaaksi, jonka päätuote on naisten vaatteet. Myös Katin sisko Laura Kemppainen lähti mukaan yrityksen toimintaan pari vuotta sitten. Muina osakkaina on liiketoiminnan konsultoinnin, kuosi- ja vaatesuunnittelun, ompelun ja tapahtumamyynnin ammattilaisia.
– Dream Circuksessa yhdistyy monenlaista osaamista, ja melkoinen sirkus onkin saatu aikaiseksi, yksi osakkaista, toimitusjohtaja Petra Ryymin naurahtaa.
Jos jotain osaamista vielä puuttuu, ei sitä ole pelätty hakea yrityksen ulkopuoleltakaan. Dream Circus työllistää välillisesti kymmeniä itsenäisiä ompelijoita ja suunnittelijoita. Toiveena on palkata oman katon alle lisää ompelijoita lähitulevaisuudessa, jotta tuotanto joustaisi paremmin kysynnän mukaan.
– Jos ompelijat ovat omilla palkkalistoillamme, meidän ei tarvitse kilpailla alihankkijoidemme muiden tilaajien kanssa, Ryymin arvioi.
Hän harmittelee, että Suomessa ei ole teollisia ompelijoita kovin paljon saatavilla ja koko toimialan koulutuskin on ajettu alas.
Dream Circuksen toiminta tähtää vastuullisuuteen. Kaikki vaatteiden tuotantovaiheet tehdään niin lähellä yrityksen kotipaikkaa, Varkautta, kuin mahdollista ja hukkamateriaalin synty minimoidaan. Kuosien suunnittelijat on nimetty kankaiden ja vaatteiden tuotetiedoissa ja heille maksetaan kaikista tuotetuista kangasmetreistä lisää, vaikka jo itse kuosikin on ostettu yritykselle käyttöön.
Ryymin kertoo koronan asettaneen Dream Circukselle poikkeuksellisia haasteita. Kaikki sovitut tapahtumat peruttiin, mutta yritys on lähtenyt itse järjestämään pop up -myyntiä, jotta se pääsee tapaamaan asiakkaita. Myyntitapahtumiin on otettu mukaan myös muita käsityöalan yrityksiä, jotta tarjonta on mahdollisimman laaja.
Dream Circus on jo aiemmin luopunut omasta kivijalkamyymälästä ja tuotteiden myynti tapahtuu oman verkkokaupan välityksellä sekä jälleenmyyjien kautta. Verkkokaupan yleistymisen ansiosta yhtiö on päässyt tavoittelemaan myös kansainvälisiä markkinoita. Yhtiöllä on ollut kangasmyyntiä Englantiin, Espanjaan, Amerikkaan ja Ruotsiin jo jonkin aikaa, ja Kanada ja Japani ovat potentiaalisia uusia kohdemaita.
– Skandinaavinen brändimme on herättänyt kiinnostusta Suomen rajojen ulkopuolellakin. Meidän pitäisi vain pystyä kasvattamaan volyymiamme, jotta pystyisimme kasvamaan maailmalle. Samalla haluamme kuitenkin pitää ompelutuotannon kotimaassa, Ryymin pohtii.
Uutena innovaationa Dream Circus on rakentamassa virtuaalista sovituskoppia osaksi verkkokauppaa. Se vaatii nykyisten tuotteiden virtuaalimallintamisen, mutta kun työ on saatettu valmiiksi, mahdollistuu mittatilaustuotteiden myynti verkossa.
Ryyminin mukaan on hienoa, että Kati on aikoinaan jaksanut uskoa räiskyvän iloisen ja omintakeisen tyylinsä kysyntään. Vaikka vaikeuksiakin on tullut matkan varrella vastaan, ei ole luovutettu. Realiteetit on tunnustettu ja tunnistettu.
– Hatun noston arvoinen asia on ollut myös se, että on uskallettu luopua siitä mitä on luotu, jotta voidaan luoda jotain uutta. Tämä näkyi esimerkiksi viime syksynä, kun teimme jälleenmyyntisopimuksen tavaratalo Halosen kanssa. Silloin piti tehdä päätös tehdä asioita eri näkökulmasta kuin mitä perustajat ovat ajatelleet. Se hyppy uskallettiin ottaa ja se kannatti, Ryymin iloitsee.
Hänen mukaansa yritystoiminnassa pitäisi luottaa omaan tuntumaan, mutta kuitenkin taloudelliset realiteetit huomioon ottaen. Pitää olla rohkeasti oma itsensä, säilyttää oma yritysidentiteetti ja aitous, mutta tarvittaessa uskaltaa tehdä myös muutoksia.
– Pitää olla uskallusta tehdä asioita eri tavalla kuin muut. Jos ei ole kenenkään henki kyseessä, mikään mikä menee pieleen ei ole maailmanloppu.
Teksti: Minna Akiola