27.2.2020
Markkinointitoimisto Call to Action Oy on huomannut, että toimintaa voi kehittää myös kumppaneiden kanssa.
Vuonna 2014 perustetun Call to Actionin alkuperäinen idea oli tehdä yrityksille kasvua verkossa uudella, sisältömarkkinoinnillisella kulmalla. Yhtiön pistivät pystyyn neljä kaverusta: Aki Karkulahti, Timo Jakola, Petteri Kallio ja Sampsa Daavidsainen, joista kolme ensimmäistä ovat edelleen yhtiön toiminnassa mukana.
Markkinointipalvelut ovat säilyneet Call to Actionin palveluiden kulmakivenä, mutta iso siivu toiminnasta rakentuu nykyään myös markkinointikoulutusten ja -sparrausten varaan. Yksi uusi aluevaltaus on rekrymarkkinointi, jonka avulla yhtiö houkuttelee asiakkailleen oikeita henkilöitä töihin.
Call to Action toimii niin kuin opettaa, toimitusjohtaja Karkulahden sanoin yhtiö pyrkii kasvattamaan omiakin myynti- ja asiantuntijaresurssejaan rinnakkain.
– Harvemmin voidaan panostaa vain myyntiin, vaan samalla pitäisi kasvattaa myös muita resursseja. Pystymme auttamaan asiakkaitamme molemmissa.
Uutena myyntipäällikkönä Call to Actionilla aloittaneen Sami Lapin mielestä yhtiössä ei tehdä asioita vain tekemisen ilosta, vaan halutaan olla asiakasyritysten tarinassa pitkäjänteisesti mukana – ja viemässä niiden kasvua eteenpäin. Lappi arvioikin, että toimenpiteiden tehokkuus on helpompi varmistaa, kun yhteistyö jatkuu pitkään.
– Moni tuskailee sen kanssa, mitä oikeasti pitää tehdä. Toimimme porttina oikeisiin toimenpiteisiin, Karkulahti täydentää.
Olennaiseksi tekijäksi Call to Actionin menestyksen polulla perustajaosakkaat mainitsevat rohkeuden kasvattaa resurssejaan. Nykyään yrityksessä on dynaaminen tiimi osaavia henkilöitä.
– Työntekijöiden palkkaaminen oli pelottavaa, mutta oli ilo huomata, että kaikkea ei enää tarvinnutkaan tehdä itse, hakukoneoptimoinnista vastaava Jakola kertoo.
Toinen merkittävä askel kohti kasvua oli sulautuminen yhteen yhteistyökumppani JuuriMedia Oy:n kanssa pari vuotta sitten. Yhdistyminen sai alkunsa yhteisistä projekteista, joissa molempien yhtiöiden avainhenkilöt huomasivat tulevansa hyvin juttuun ja katsovan samalla tavalla tulevaisuuteen.
Yhdistyminen yhteistyökumppanin kanssa toi myös haasteita eteen, kun erilaisissa työkulttuureissa toimineita ihmisiä laitettiin saman katon alle.
– Erilaiset näkemykset ovat myös avanneet uusia tapoja tehdä asioita, kun niistä on keskusteltu avoimesti, Jakola arvioi.
Call to Actionilla on huomattu, että aallon harjalla pysymisen koordinointi on haasteellisempaa kun yhtiö kasvaa. Yhdeksi tulevaisuuden tavoitteeksi Jakola nimeää henkilöstön osaamisen ylläpitämisen.
– Tulemme panostamaan entistä enemmän työntekijöidemme kehittymismahdollisuuksiin. Kouluttautuminen kehittää heidän ammattitaitoaan, inspiroi ja luo ideoita uusista bisnesmahdollisuuksista.
Karkulahti arvioi kasvuvauhdissa olevien yritysten menestysreseptiksi oikeiden henkilöiden palkkaamisen ja panostamisen avoimen kulttuurin rakentamiseen. Jakola puolestaan vinkkaa keskittymään yrityksen ydintoimintoihin ja ulkoistamaan muut toimet kumppaneille.
– Ylipäätään tee asioita! Monesti ihmiset puhuvat, että pitäisi tehdä jotain. Ei kannata jättää aikeita puheen tasolle.
www.calltoaction.fi / Markkinointipalvelut / Rekrymarkkinointi
Teksti: Minna Akiola