23.6.2020
Kansainvälisestikin menestyneen kaiutinvalmistaja Genelec Oy:n toimitusjohtaja Siamäk Naghian pitää yhtiön etuna sitä, että se saa toimia yhteiskunnassa, jossa on terve pohja ja työntekijöillä hyvät oltavat. Silloin yrityksenkin on hyvä kehittyä.
Genelec sai alkunsa sen perustajien Ilpo Martikaisen ja Topi Partasen intohimosta luoda ainutlaatuisia audiolaitteita. Akustiikan jatko-opiskelijat Martikainen ja Partanen pyydettiin 1970-luvun lopulla kehittämään Ylen kanssa yhteistyössä ääneen laadunvarmistukseen tarkoitettua tarkkailukaiutinta. Tiiviin yhteistyön käynnistyttyä miehet perustivat Genelecin.
– Ensimmäisiä tuotteita valmistaessaan he miettivät, että ammattiaudiolaitteiden kotimarkkinat eivät tule riittämään. He lähtivät katsomaan miltä maailma näyttää. Kansainvälisillä messuilla Italian yleisradioyhtiö Rai ihastui Genelecin tuotteeseen ja kansainväliset markkinat avautuivat, Genelecin toimitusjohtaja Siamäk Naghian kertoo.
Genelecin perustajat ovat kotoisin Lapinlahdelta ja halusivat yrityksen toimipisteen Pohjois-Savon alueelle. Paikaksi valikoitui Iisalmi, jossa oli jo 1980-luvulla digitaalinen puhelinkeskus. Yhtiön vahva yritysidentiteetti pohjautuu Naghianin mukaan paljon savolaisuuteen ja maaseutukulttuuriin. Alueen ihmiset tekevät paljon käsityötä ja nauttivat esimerkiksi prototyyppien tekemisestä.
Vaikka kyseessä on tuotekehityslähtöinen ala, on se kuitenkin yhdistelmä tieteellistä ja taiteellista työtä. Asiakkaat ovat pääosin luovan alan toimijoita, kuten musiikin ja elokuvien tekijöitä.
– Asiakkaidemme kovat vaatimukset ovat asettaneet riman korkealle. Pyrimme tekemään parasta emmekä ole lähteneet tinkimään laadusta, Naghian toteaa.
Kansainvälisen verkoston rakentaminen oli perusedellytys, jotta Savosta pystyi ponnistamaan maailmalle. Käytännössä se oli jalkatyötä, koska käytössä ei ollut nykypäivän työkaluja. Myös suora yhteys loppukäyttäjiin on ollut tärkeä, heidän kauttaan sana tuotteista on lähtenyt kiertämään.
– Monet kansainvälisistä kumppanuuksistamme ovat olleet ihmissuhteisiin pohjautuvia ja siksi niistä on muodostunut pitkiä. Ihmissuhteita arvostetaan joka puolella maailmaa, kulttuurista riippumatta, Naghian arvioi.
Käännekohta yrityksen historiassa oli, kun pienikokoinen 1031-laite tuotiin markkinoille 1990-luvun alkuvaiheessa. Se muutti alaa ja laajensi yhtiön asiakaskuntaa. Tavallisetkin ihmiset pääsivät käyttämään ammattitasoista audiolaitetta.
– Myöhemmin on vain vahvistunut käsitys, että tavalliset henkilöt ostavat laadukkaita audiotuotteita ja arvostavat myös designin merkitystä. Nykyään olemme myös kotikäyttäjien osalta Suomessa markkinaosuudeltamme ykkönen, Naghian iloitsee.
Genelecin taloudellinen menestys on vain osa yhtiön tarinaa, Naghianin mielestä ainutlaatuisuus on yhtiön todellinen arvo. Se, että se on onnistunut olemaan kansainvälisesti erittäin kapealla mutta erikoistuneella alalla edelläkävijä jo 40 vuotta
Genelecin taipaleen varrelle on mahtunut myös pilvisempiäkin päiviä etenkin talouskriisien aikaan. Haasteiden koittaessa uusia polkuja eteenpäin on löydetty vahvan yritysidentiteetin, laadun, pitkäjänteisyyden, sitoutumisen ja innostuksen ansiosta.
– Normaalitilanteessakin edelläkävijän arki on jatkuvaa kyseenalaistamista ja nykytilanteen muuttamista paremmaksi. Menestykseen ei saa nukahtaa eikä ylimielisyys iskeä. Pitää olla vaatimaton, sitkeä ja yrittää koko ajan, Naghian muistuttaa.
Taloudellinen kannattavuus on perusedellytys yrityksen toiminnalle, mutta talous ei Naghianin mukaan voi olla ainoa tavoite. Jos ihminen tekee sitä mistä tulee onnelliseksi, syntyy varmasti pidemmällä jaksolla jotain itselle ja yhteiskunnalle. Tavoitteen pitäisi olla se, että haluaa tehdä jotain, jolla on merkitystä ihmisille. Jos siinä onnistuu, niin on erinomaiset edellytykset onnistua myös taloudellisesti.
Yritys on Naghianin mielestä yhteisö, joka pitäisi rakentaa niin, että ihmiset tulevat sinne kukoistamaan ja onnistumaan. Johtamisen tarkoitus on luoda se tila, jossa henkilö haluaa antaa parhaimpansa.
– Yrityksellä voi olla omistaja, mutta mitä oikeasti omistat esimerkiksi tällaisessa yrityksessä kuin Genelec, jossa kaikki perustuu luovuuteen? Jos sinulla ei ole yhteyttä tekijöiden sydämeen, et omista mitään.
Teksti: Minna Akiola