21.4.2020
Ohjelmistoyritys Kiho on kulkenut pitkän tien vaikeuksista voittoon ja nostanut luottoluokituksensa pohjamudista kolmen A:n tasolle.
Kiho perustettiin jo vuonna 2003, mutta alkuvaiheessa tehdyt virheet kostautuivat ja yhtiö ajautui taloudellisesti huonoon tilanteeseen. Omalta osaltaan alamäkeä vauhditti vuoden 2008 finanssikriisi, joka laittoi rahoitukset jäihin.
– Jotkut yritykset aloittavat nollasta, mutta me aloitettiin 200 000 miinuksella, Kihon toimitusjohtaja Antti Koponen toteaa.
Ei auttanut muu kuin ryhtyä tekemään hanttihommina kaikkea mistä rahaa sai. Kulukuuri oli kova monta vuotta ja omistajat joutuivat tekemään pitkää päivää hoitaen kaikkia rooleja yrityksessä tuotekehityksestä markkinointiin ja myynnistä asennuksiin.
Lopulta yrityksen tilanne kohentui sen verran, että usko tulevaisuuteen palasi ja keskeneräisestä aihiosta onnistuttiin hiomaan kansainvälisenkin vertailun kestävä tuote. Se pitää sisällään kaksi eri sovellusta, jotka yhdessä muodostavat Kiho-alustan. Kiho Työ on mobiilisovellus, jota käytetään työajanseurantaan ja työn johtamiseen kentällä. Kiho Kaluston avulla voi puolestaan seurata kaluston käyttöastetta, sijaintia ja kuntoa.
– Sovellusten käyttöönotto ei kestä kuukausia, vaan ne saadaan käyttöön viikossa. Tehostuneesta työnkulusta pääsee nauttimaan heti eikä vasta kuukausien päästä, Koponen kertoo.
Pitkät asiakassuhteet ovat Kiholle tärkeitä. Yksi merkittävimmistä asiakkuuksista on RTK-palvelu Oy, joka käyttää Kihon sovellusta 700:n kiinteistönhuollon ajoneuvon seurantaan.
Kihon toiminta on alkanut skaalautumaan suuremmaksi tuotteiden saatua jalansijaa markkinoilla, ja toimitilatkin ovat kasvaneet 80 neliöstä 550 neliöön.
– Toimitilojen kasvusta huomasi, että perhana tämähän menee eteenpäin ja taas on porukkaa tullut lisää. Vaihtuvuutta yhtiössä on kuitenkin ollut sen verran, että ydintiimiin kuuluu alkuajoilta lisäkseni enää system administrator Jani Lång ja vastaava ohjelmistosuunnittelija Henri Hartikainen, Koponen toteaa.
Kiho on aloittanut maailmanvalloituksensa USA:sta, jonne yhtiö on juuri perustanut Kiho Inc -tytäryhtiön. Kun USA:sta on saatu itseluottamusta on yhtiön tarkoitus suunnata myös Euroopan markkinoille. Koponen naurahtaa, että piti mennä kauas, jotta uskaltaa mennä lähelle.
Jos Kihon käynnistyminen oli hidasta Suomessa, on se ollut sitä myös USA:ssa. Koponen kertoo, että kahden vuoden neuvottelujen jälkeen yhtiö sai ensimmäisen kaupan aikaan ja on lähtenyt hakemaan kasvua.
– Olemme jääräpäitä, emmekä anna periksi. Ensimmäinen ”ei” ei lopettanut mielenkiintoamme USA:ssa, vaan jatkoimme puurtamista yhtä pitkäjänteisesti kuin Suomessakin.
Koposen mukaan vaatii sitkeyttä, jos havittelee isoja asioita. Mestariksi ei tule hetkessä. Pitkäjänteisyyttä vaaditaan kaikissa asioissa, jotka liittyvät yritystoimintaan: rahoituksen etsimisessä, myymisessä ja yrityksen kehittämisessä. Hän arvioi, että ilman pitkäjänteistä tekemistä ja huikeaa henkilöstöä Kiho ei olisi siinä pisteessä kuin se nyt on.
– Usko omaan tekemiseen on monella yrittäjällä varmasti koetuksella. Oma tyyli kannattaa kuitenkin pitää. Minuakin on arvosteltu paljon ihmisläheisestä ja tasa-arvoisesta suhtautumisesta työntekijöihin. Olen kuitenkin pitänyt pääni ja haluan heidän menestyvän.
Teksti: Minna Akiola