16.5.2019
Rocsole Oy on erikoistunut öljy- ja kaasuteollisuuden mittausratkaisuihin. Yhtiön on siivittänyt globaaliin menestykseen vahva teknologia- ja liiketoimintaosaaminen.
Teknologiayhtiö Rocsolen kehittämät mittausratkaisut perustuvat kerroskuvaukseen eli tomografiaan. Tuotekehityksen osalta Rocsole luottaa Itä-Suomen yliopiston tomografiaosaamiseen, vaikka yrityksellä on tytäryhtiö myös Houstonissa. Toimitusjohtaja Pasi Laakkonen arvioi, että kansainvälinen bisnes ei olisi auennut, jos osaaminen ei olisi ollut korkealla tasolla.
– Toimipisteemme tulee jatkossakin säilymään Kuopiossa. Tarvitsemamme kuvantamisosaaminen on täällä, sitä ei maailmalta löydy.
Kerroskuvauksen ansiosta mittalaitteiden likaantuminen ei ole ongelma, vaan laitteilla on mahdollista nähdä lian läpi. Pohjateknologiana toimivan ohjelmiston avulla muodostetaan kuva mitattavasta kohteesta, jotta asiakas näkee lian ja vahan määrän putkistoissa tai emulsion määrän säiliöissä.
Esimerkiksi säiliöiden emulsiopatjaa ohentamalla on mahdollista tuottaa puhtaampaa öljyä tehokkaammin. Mitä pienempi emulsio on, sitä puhtaampaa öljyä saadaan ulos. Yhtiö tekeekin tiivistä yhteistyötä Shell-, Repsol- ja Equinor-energiayhtiöiden kanssa.
Rocsolen kehittämää teknologiaa on mahdollista soveltaa monessa mekaanisesti erilaisessa mitta-anturissa. Yhtiöllä on kilpailullisesti herkullinen tilanne – maailmalta ei löydy vastaavaa tuotetta.
– Tähtäämme liiketoiminnassamme Blue Ocean -strategiaan, eli pyrimme erilaistumaan kilpailijoistamme, Laakkonen kertoo.
Rocsolen uusin innovaatio on mittausteknologian hyödyntäminen pienten separaattoreiden lisäksi isoissa tankeissa. Yhtiö on parhaillaan kehittämässä myös moduulituotteita, jotka ovat vakio-osista yksilöllisesti räätälöityjä mittalaitteita.
Yhtiö toimii Pohjois- ja Etelä-Amerikassa, Euroopassa ja Aasiassa. Laakkosen mukaan logistiikkaa helpottaa se, että käytössä on vain yksi teknologiapohja, josta on pystytty kehittämään monenlaisia applikaatioita ja tuotteita.
– Olemme pitkälti ohjelmistoyhtiö, vaikka hyödynnämmekin mittatekniikkaa ja mekaniikkaa.
Suurta apua tuotekehitykselle ja kansainvälistymiselle ovat tuoneet julkiset tuet ja pääomasijoitukset. Niiden turvin yhtiöllä on ollut taloudellisia mahdollisuuksia keskittyä omaan osaamiseensa.
Rocsolen yritysidea syntyi toimitusjohtaja Pasi Laakkosen ja hallituksen puheenjohtaja Anssi Lehikoisen todettua, että öljy- ja kaasuputkien likaantumisen mittaamiseen ei ollut olemassa teknologiaa, vaikka lian mittaamiselle oli tarvetta. Yhtiö kehitti vuonna 2012 Itä-Suomen yliopiston tomografian tutkimuksesta saatuja oppeja hyödyntäen mittalaitteen, jonka avulla on mahdollista optimoida putkien puhdistussykliä.
– Keskeinen asiakashyöty putkien likaantumisen mittaamisessa on, että asiakas pystyy minimoimaan likaantumista, pidentämään puhdistusväliä ja saavuttamaan näin säästöjä, Laakkonen toteaa.
Laakkonen arvioi yhtiön menestyksen perustuvan kovan luokan osaamiseen kaikilla tasoilla. Teknisen osaamisen lisäksi yhtiössä on vahva liiketoimintaosaaminen.
– Kansainvälistyvien yritysten kannattaa miettiä miten oma tuote tai palvelu asemoituu suhteessa kilpailuun. Jos pystyy löytämään oman Blue Oceanin, jolla kilpailua ei ole, on helpompi toimia eikä tarvitse kisata vain hinnalla, Laakkonen vinkkaa.
Teksti: Minna Akiola