31.8.2020
Tekoälyratkaisujen kokonaispalveluita tarjoavan Vireum Oy:n toimitusjohtaja Antti Väänänen kannustaa uusia yrityksiä kääntämään virheet voitoksi ja hiomaan myyntiprosessit kuntoon ennen lopullisen tuotteen viilaamista.
Vireumin matka startup-yritykseksi on monipolvinen. Matkan varrelle on mahtunut muutamia harha-askeleita ja liikeidean jalostuminen omaksi yrityksekseen SenSoftia Oy:n kehittämästä aihiosta. Mobiilisovelluksia, elintoimintojen mittausta hyödyntäviä sovelluksia sekä analyysipalveluja tuottavan SenSoftian tuotekehitystiimi loi vuonna 2017 virtuaalisen etävastaanottopalvelun.
Prototyypin rakentamisen jälkeen SenSoftia haki palvelulle lisärahoitusta, mutta investorit ehdottivat kehitetyn kokonaisuuden eriyttämistä omaksi yrityksekseen. Näin syntyi Vireum.
– Lähdin Vireumiin toimitusjohtajaksi ja yritimme yhden vuoden aikana myydä kehittämiämme palveluita. Liiketoiminta-ajatus kuitenkin kaatui kilpailijoiden tuotteisiin, jotka olivat kehitystyössä pidemmällä. Vireum jäi pöytälaatikkoon ja vuoden 2019 lopussa otimme sen uudelleen esiin, Vireumin toimitusjohtaja Antti Väänänen kertoo.
Väänänen sai tiimiinsä tekoälyn ja koneoppimisen algoritmien osaajia, myynnin ammattilaisia sekä lääketieteen tohtorin kliiniseksi neuvonantajaksi. Heidän ideoidensa myötä liiketoimintamalli muuttui ja yritys ryhtyi tarjoamaan terveydenhuollon ja teollisuuden tarkoituksiin tekoälyalgoritmeja – eli käytännössä tietotaitoa siitä, miten tekoälyä voidaan hyödyntää erilaisissa IT-järjestelmissä.
– Vireumin alkuperäistä ideaa etävastaanotosta viedään myös eteenpäin, olemme etsimässä sille asiakkaita muilta sektoreilta kuin terveydenhuollosta, Väänänen summaa.
Vireum on päässyt myös mukaan Itä-Suomen yliopiston koordinoimaan ALGOA PROGRESS -hankkeeseen, jossa yhtiö toteuttaa järjestelmien integrointia sekä osaltaan kehittää kuvantamisessa käytettävää tekoälyalgoritmia. Hankkeen on määrä alkaa vuoden 2021 alussa. Lisäksi vireillä on muutama EU-hankehaku. Väänänen arvioi, että EU-hankkeiden myötä yrityksellä on konkreettinen mahdollisuus kansainvälistyä. Kansainvälisen tiiminsä ansiosta yhtiö onkin jo viritellyt yhteistyömahdollisuuksia Kiinassa.
Vireumin keihäänkärkituote tulee olemaan tekoälyyn liittyvien ohjelmistojen konsultaatio ja toteuttaminen. Sovelluksia voidaan hyödyntää esimerkiksi tuotantolinjojen laaduntarkkailussa, julkisten tilojen väkimäärien kartoittamisessa sekä liikenteeseen ja terveydenhuoltoon liittyvissä sovelluksissa. Vireumin kehittämillä tekoäly- ja konenäköalgoritmeilla pystytään muun muassa analysoimaan ja luokittelemaan röntgen- tai magneettikuvia hyvin nopeasti, tarkasti ja kustannustehokkaasti.
Väänäsen mukaan tekoälyalgoritmit ovat hyödynnettävissä myös esimerkiksi sähkön kysyntäjouston arvioimisessa.
– Kehittämiemme sovellusta avulla on mahdollista selvittää, milloin sähköä kannattaa ostaa ja milloin myydä – tai vielä yksityiskohtaisemmin, milloin mitäkin laitetta kannattaa käyttää.
Tekoälyratkaisujen lisäksi yhtiö tarjoaa verkkokauppoja muun muassa urheiluvälineiden, hyvinvointituotteiden sekä terveydenhuollossa tarvittavien ohjelmistojen ja tuotteiden myyntiin. Verkkokaupoissa on kehittynyt analytiikka myynnin seurantaan ja niistä pystytään keräämään dataa, joka voidaan kohdistaa tiettyyn ostajajoukkoon. Esimerkiksi urheilujoukkueelle voidaan räätälöidä oma ryhmäostosmahdollisuus, joka kerryttää provisiota joukkueelle.
Väänänen kertoo Vireumin kohdanneen matkallaan haasteita asiakastarpeiden arvioimisessa, mutta on ottanut oppia virheistään.
– Alkuperäistä Vireumia kehittäessämme arvelimme kehittämiemme järjestelmien asiakaskunnan olevan laajan. Näin ei kuitenkaan käynytkään. Siitä oppineena olemme nyt toteuttamassa palveluita, joilla tiedämme varmasti olevan kysyntää.
Väänänen kehottaakin uusia yrityksiä ottamaan ensin markkinatarpeen tarkasti selville ja rakentamaan sen ympärille myyntiprosessin, ennen kuin hioo lopputuotteen huippuunsa. Myyntiä kannattaa tehdä mahdollisimman paljon etukäteen, jotta liikevaihto on varmaa sitten, kun tuote tulee valmiiksi.
Teksti: Minna Akiola