3.9.2018
Suomen vanhimpiin kaupan alan yrityksiin lukeutuva Carlson täyttää ensi vuonna 160 vuotta. Yrityksen toiminta alkoi Juankoskelta, Juantehtaalta, kun maamme ensimmäisen rautaruukin tuotteille tarvittiin myyntipaikka Kuopioon.
Carlson on paininut historiansa aikana suurempien haasteiden parissa kuin monet päivittäistavarakaupan toimijat. Matkan varrelle ovat osuneet lamavuodet, sisällissota, Suomen itsenäistyminen ja kahden maailmansodan myllerrykset.
– 160 vuoteen mahtuu paljon! Siihen mahtuu hyviä ja erittäin vaikeita hetkiä, Carlsonin toimitusjohtajana vuodesta 2008 asti toiminut Kyösti Karhunen toteaa.
Nykyisten omistajien Pekka ja Liisa Halosen isä Kalle Halonen osti Carlsonin vuonna 1964. Tuosta alkoi yhtiön vahva kehittäminen. Carlson on vuosien mittaan laajentunut koko Järvi-Suomen alueelle, ja tänä vuonna se lähtee hakemaan jalansijaa pääkaupunkiseudulta.
– Positiiviset kokemukset viime vuonna lanseeratusta verkkokaupasta ovat rohkaisseet meitä laajentumaan myös kivijalkamyymälänä nykyisen toimialueen ulkopuolelle, Karhunen kertoo.
Karhunen haluaa kiittää Carlsonin menestyksestä yrityksen pitkäaikaisia asiakkaita, yhteistyökumppaneita sekä erityisesti henkilökuntaa. Yrityksellä on asiakkaita sekä työntekijöitä monessa polvessa.
– Se on hieno asia. Se myös velvoittaa meitä entistä parempiin suorituksiin. Itsestäänselvyytenä ei voi pitää mitään, Karhunen arvioi.
Menestystekijöitä ovat Karhusen mukaan asiakkaiden kuuntelu ja nöyrä työnteko. Asiakastarpeet ovat ehtineet muuttua useaan kertaan yrityksen historian varrella. Jo pelkästään väestön ikäjakauma on muuttunut todella paljon. On tullut uudenlaisia asiakastarpeita, kuten ikääntyville suunnitellut kännykät ja tietokoneet. Asiakkaiden tuotetuntemus on nykyään laajaa, mikä haastaa aiempaa enemmän kehittämään myyjien ammattiosaamista.
– Kun sanon, että pitää olla nöyrä, se tarkoittaa nöyrää työntekoa. Samalla kuitenkin on oltava vahva usko omaan tekemiseen ja sen julki tuomiseen. On uskallettava tehdä asioita uudella tavalla.
Maailman muuttuminen globaalimmaksi näkyy vahvasti myös Carlsonilla. Savossakin pelataan kansainvälisillä pelisäännöillä ja kansainvälisessä ympäristössä.
– Vähittäiskauppa on täysin eri tilanteessa kuin 10 vuotta sitten. Jo pelkästään palautteen antaminen ja asiakkaiden kanssa keskustelu on muuttunut ja kasvanut sähköisen maailman myötä, Karhunen toteaa.
Karhunen luokittelee Carlsonin olevan bränditalo. Tuotevalikoimaan kuuluu isoja kotimaisia ja kansainvälisiä merkkejä kuten Iittala, Turo, Desigual ja Guess.
– Tuomme maahan muodin tuotteita yhdessä sisaryrityksemme Veljekset Halosen kanssa. Lisäksi meillä on oma tuotemerkki Create Home kodintuotealueella. Myymme myös paljon liiketoiminta-alueeseemme liittyviä palveluita, kuten sisustussuunnittelua.
Karhunen vinkkaa muille yrityksille, että kannattaa kuunnella asiakkaiden ja kumppaneiden tarpeita tarkalla korvalla, ja yrittää ratkaista niitä omilla keinoilla.
– Jos pystyt ratkaisemaan eri tahojen tarpeita, yleensä olet menestyjä. Omia ratkaisuja pitää uskaltaa rohkeasti tarjota.
Teksti: Minna Akiola