Business Kuopio

 

Kliini Autokäsittely kehittää toimintaansa sinnikkäästi

1.10.2024

Kolme henkilöä seisoo kirkkaansinisen henkilöauton edessä katsoen kameraan hallimaiselta vaikuttavassa tilassa.

Kliini Autokäsittely on onnistunut pitämään kiinni hyvistä yhteistyökumppaneistaan, asiakkaistaan ja henkilökunnastaan läpi haastavienkin aikojen. Kliinin periaatteita on olla luotettava, laadukas ja palveleva, siksi myös uusia palveluita harkitaan tarkkaan.

Kuopiolainen Vesa Immonen osti Juha Karppaselta autojen ulko- ja sisäpesuihin sekä autopinnoitteisiin erikoistuneen Kliini Autokäsittelyn (ent. Autopuhdistus Karppanen Oy) juuri koronan kynnyksellä ja ehti jo miettiä voiko kaupan purkaa, kun korona hiljensi markkinat. Pitkän linjan yrittäjänä hän ei kuitenkaan lähtenyt perääntymään kaupasta, vaan otti haasteen vastaan.

– Olen nähnyt paljon hankalia paikkoja 24 vuoden aikana K-kauppiaana – on ollut lamaa ja energiakriisiä. Päätin, että tästäkin selvitään. Otin porukan kasaan ja yhdessä mietimme, miten korona-ajasta päästään yli. Lopulta en joutunut lomauttamaan ketään, Immonen muistelee.

Kliini keskittyi ennen koronaa autoliikkeiden palveluihin, kuten autojen puhdistukseen luovutusta varten, mutta pandemia-aikana toiminta laajeni yksityisasiakkaille tuotettuihin palveluihin. Näiden lisäksi muita painopistealueita ovat yritysmyynti ja korjaamoiden kautta tuleva välitysmyynti. Yritysasiakkaita Kliinillä palvellaan myös iltaisin ja viikonloppuisin, jolloin niiden autot eivät ole ajossa.

Uutena palveluna on mukaan tullut autojen pintaa suojaava PPF-teippaus jo aiemmin tarjonnassa olleen keraamisen pinnoittamisen lisäksi.

Kilpailu on kaikkien etu

Kun Immonen osti Kliinin, sillä oli kuusi toimipistettä ja noin 15 työntekijää. Nyt toimipisteitä on 14 ja työntekijöitä yli 40. Immonen luottaa palveluidensa suhteen luontaiseen kysyntään eikä lähde syömään toisten leipää. Hänellä onkin yrittäjänä ollut aina hyvin lämpimät suhteet myös kilpailijoihinsa.

Kilpailu on Immosen mielestä kaikkien etu, kunhan se on rehtiä ja toimitaan lakien puitteissa. Saman alan toimijat luovat kysyntää ja tuovat asiakkaita jokaiselle. Sen Immonen näki, kun toimi pitkään K-kauppiaana Petosella ja vieressä oli S-marketin ovi. Tärkeintä on, että asiakas saadaan tyytyväiseksi.

– Kun menestyy, niin pitää olla kaverinkin onnistumisista iloinen, Immonen arvioi.

Autoala on parhaillaan kovassa puristuksessa autoteollisuuden vaikeuksien ja kuluttaja-asiakkaiden ostovoiman heikentymisen vuoksi. Immonen luottaa haasteiden keskellä oman toiminnan kehittämiseen, jotta yritys on silloin kehityksessä mukana, kun autokauppa taas lähtee käyntiin.

– Jos et silloin ole mukana, niin jäät kyllä laiturille.

Henkilökunta on yrityksen voimavara

Kliini Autokäsittely on juuri uusinut strategiansa, jossa linjattiin samalla asiantuntijoista koostuvan hallituksen käyttämisestä. Immosen ajatus on, että kasvun pitää olla kannattavaa ja järkevää sekä edetä kasvun suhteen maltilla. Vaikka yrityksellä on uusia palveluita suunnitteilla, niitä harkitaan tarkkaan.

– Pyrimme olemaan asiakkaan luottamuksen arvoinen joka päivä, joten palveluiden pitää olla luotettavia ja laadukkaita, Immonen summaa.

Menestymisessä on isossa roolissa myös henkilökunta ja sen kouluttaminen. Kliini on juuri aloittanut esimiesvalmennuksen yhteistyössä Savon ammattiopiston kanssa. Immosen mukaan hyvä henkilökunta on yrityksen voimavara, koska se kohtaa asiakkaita päivittäin.

– Henkilökuntaa tulee arvostaa – yrittäjä ei voi olla joka paikassa. Menestyäkseen tulee olla myös luottamusta omaan tekemiseen, sinnikkyyttä ja hyvät verkostot. Siitä on myös apua, kun on oma itsensä, Immonen sanoo.


Kliini Autokäsittelyn tärkeä yhteistyökumppani on Savon ammattiopisto, jonka kanssa se luo opiskelijoille työharjoittelupaikkoja. Yritys tukee nuoria myös urheiluseurojen kautta, se jakaa esimerkiksi Juniori-Kalpan kautta rahaa vähävaraisille lapsille.


Teksti: Minna Akiola
Kuvat: Kliini Autokäsittely

Tilaa uutiskirje