6.5.2022
Suomen toiseksi vanhin perheyritys Lignell & Piispanen juhlii tänä vuonna 170-vuotista historiaansa. Alkoholivalmistajana yritys luottaa metsästä lasiin -filosofiaan. Tuotteiden valmistuksessa käytetään puhtaita ja aitoja luonnon raaka-aineita. Marjojen ja yrttien käsittelyn osaaminen sekä Suomen hyvä maine ovat auttaneet myös kansainvälistymisessä.
Kerroimme aiemmassa Lignell & Piispasen menestystarinassa yhtiön historiasta. Perustajan jälkeläisiä työskentelee yhtiössä edelleen kuudennessa polvessa. Pitkästä historiasta huolimatta yhtiö tähyilee tiiviisti myös tulevaisuuteen ja kuuntelee herkällä korvalla kuluttajien uusia mieltymyksiä.
– Olemme viime vuosina voittaneet lukuisia kansainvälisiä kilpailuja tuotteillamme. Menestyksestä huolimatta arvostamme ja vaalimme myös vanhoja klassikoita, kuten Mesimarjalikööriä, joka voitti kultaa Pariisin maailman näyttelyssä jo vuonna 1900. Olemme onnistuneet tuomaan sen rinnalle moderneja uutuuksia, toimitusjohtaja Kirsi Räikkönen kertoo.
Lignell & Piispasen tehtaan yhteyteen Bellanrantaan on vuosi sitten avattu vierailukeskus, jossa vierailija voi tutustua yhtiön historiaan ja siihen mitä alkoholitehtaassa tapahtuu. Yhtiön tavoite on olla Kuopion matkailukohteiden kärkikahinoissa muutaman vuoden sisällä. Räikkösen mukaan tislaamo- ja panimoturismi on maailmalla hyvinkin suosittua, joten hän uskoo keskuksen herättävän kiinnostusta. Alku on koronasta huolimatta ollut jo vilkas.
Vierailukeskuksessa järjestetään tehdaskierroksia, tastingeja ja cocktail-kouluja niin matkailuryhmille, erilaisille organisaatioille kuin yksittäisillekin kuluttajillekin. Tastingeissa aktivoidaan maistelijoita myös itse löytämään tuotteista erilaisia nyansseja.
Räikkönen arvioi, että kuluttajakäyttäytyminen on muuttunut viime vuosina. Ruoilta ja juomilta kaivataan monipuolisia makuelämyksiä käyttötilanteen mukaan. Tällä hetkellä nousussa ovat matala-alkoholiset ja alkoholittomat sekä kotimaisista raaka-aineista, kuten marjoista ja kasveista, valmistetut tuotteet. Lignell & Piispanen on vastannut toiveisiin muun muassa alkoholittomalla Loimu-glögillä ja FINNA Lakka -kuohujuomalla sekä 5-prosenttisella FINNA Mesimarja -kuohujuomalla.
– Matala-alkoholiset kuohujuomat ovat olleet todella suosittuja juhlatilaisuuksissa tämän kevään aikana. Haluamme olla ajan hermolla, jotta meillä olisi vähintäänkin 170 vuotta vielä edessäkin päin.
Loimu-tuotemerkki on Alkon myydyin premium-glögi. Räikkönen iloitsee Loimun vahvistumisesta brändinä niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin. Brändin eteen on tehty yrityksessä kovasti töitä, ja nyt työ alkaa kantaa hedelmää. Glögin ja kuohujuomien lisäksi yhtiön päätuotteita ovat Gustav-tuoteperheen liköörit, vodkat sekä Metsä Gin, joka on valmistettu kolmestatoista yrtistä. Sen tuoksua on kuvailtu aamukasteisen, suomalaisen metsän tuoksuksi.
– Ihana nähdä, että suomalainen luonto on tullut entistä tärkeämmäksi nyt kun ihmiset ovat kotoilleet ja mökkeilleet paljon korona-aikana. Ammennamme tuotteidemme raaka-aineita Suomen luonnosta. Mesimarjan käytön koemme jopa kulttuuriteoksi. Aika harva nuoremmasta aikuispolvesta on edes maistanut mesimarjaa. Haluamme pitää sen esillä ja näyttää kuluttajille kuinka upeasta marjasta on kyse, Räikkönen toteaa.
Kuluttajatrendejä tukeva, uusi ja uniikki tuote on myös maidoton kaurakermalikööri Pople Oat Cranberry & Salted Caramel. Kasvipohjaiset tuotteet nostavat Räikkösen mukaan päätään monessa tuoteryhmässä.
Lignell & Piispanen rakentaa tuotteidensa brändit jo alkujaan niin, että ne ovat valmiit myös kansainvälisille markkinoille. Räikkönen on kiinnittänyt huomiota siihen, että Suomessa monet luovat brändin ensin kotimarkkinoille ja tuunaavat sen sitten kansainväliseen levitykseen. Hän hämmästelee, että kun sosiaalinen media ja digitaaliset alustat ovat kuitenkin rajattomia, niin miksei tuotetta tekisi heti niin hienoksi ja upeaksi, että se on pakkausta ja sisältöä myöden valmis levitettäväksi Suomen rajojen ulkopuolelle.
– Hyvä esimerkki on FINNA-tuotesarjamme. Se lanseerattiin kuukausi sitten ja nyt jo voitimme sillä ERG-hankkeeseen liittyvän kansainvälisen ruokalahjakilpailuun. Palkintoraadin perustelut olivat, että tuotteella on tarina ja se on elämys niin lahjan antajalle kuin saajallekin.
Korona ja Ukrainan kriisi ovat aiheuttaneet omat haasteensa Lignell & Piispasen kansainväliseen myyntiin, mutta tietyt fokusmarkkinat kasvavat haasteista huolimatta. Laiva- ja matkustajaliikenne tyssäsivät koronan myötä ja kuljetusreitit menivät Ukrainan kriisin myötä uusiksi tiettyihin maihin. Myös pullotilausten toimitusajat ovat venyneet lähes vuoteen.
– Tällaiset haasteet kiusaavat koko toimialaa, mutta me olemme aikoinaan selvinneet kieltolaistakin, joten selviämme varmasti tästäkin. Tällaiset ajat ruokkivat ketterää asennetta ja ratkaisuhakuisuutta. Mekin siirryimme hetkeksi valmistamaan käsidesiä. Uskon myös, että vahvat brändit pärjäävät haastavinakin aikoina. Halvan hinnan tuotteille löytyy myös ostajia, mutta epämääräinen brändi voi jäädä tosi puristuksiin, Räikkönen arvioi.
Hänestä on todella tärkeää, että kaikissa yrityksissä tiedetään omat vahvuusalueet ja systemaattisesti kehitetään niitä. Menestyvässä yrityksessä täytyy olla tietty ketteryys ja jano kehittämiseen.
– Maailma muuttuu tällä hetkellä valtavan nopeasti. Asiakkaita kannattaa kuunnella todella tarkasti, tarttua itselle tärkeisiin trendeihin ja kehittää toimintaa niiden mukaan. Tärkeää on myös se, ettei koko ajan vain muuta ja kehitä kaikkea, vaan miettii mikä on se core mikä yrityksessä toimii ja vahvistaa sitä, Räikkönen vinkkaa.
Lignell & Piispasen toimitusjohtaja Kirsi Räikkösen mielestä Kuopion kaupunki on hienolla tavalla matkailumyönteinen ja panostaa matkailun näkyvyyteen paljon. Hän uskoo, että Järvi-Suomi ja Pohjois-Savon alue kiinnostaa kuluttajia paljon. Alueella on kaupungin lisäksi luonto läsnä vesistöineen.
Kuopion alueella tapahtuu myös liiketoiminnan saralla koko ajan kehitystä ja kaupungissa on paljon yrittäjähenkistä tekemistä sekä verkottumismahdollisuuksia. Verkostoituminen on Räikkösen mukaan paljon itsestäkin kiinni.
Lignell & Piispanen tekee paljon monimuotoista yhteistyötä paikallisten oppilaitosten ja hankkeiden kanssa. Tällä hetkellä yhtiö on mukana muun muassa Savonian VirTech-hankkeessa, jossa testataan miten virtuaaliteknologiaa voidaan hyödyntää yrityksen liiketoiminnassa. Esimerkiksi vierailukeskukseen voi tulevaisuudessa olla mahdollista tutustua virtuaalisesti.
Teksti: Minna Akiola
Kuvat: Lignell & Piispanen