17.3.2023
Rammy Oy on perheyritys, jonka tuotteita ovat mönkijöihin liitettävät, moottorilliset kiinteistönhuoltokoneet – käytännössä lumilingot ja erilaiset leikkurit. Yhtiöllä ei ole omaa valmistusta, vaan se hyödyntää laajaa alihankintaverkostoa pääosin Pohjois-Savon alueelta. Suurin osa tuotteista menee vientiin.
Rammyn perustanut Tomi Piironen etsi vuosia sopivaa liikeideaa. Yksi vaihtoehto 15 vuoden kokemuksen kone- ja metalliteollisuuden laitteiden suunnittelusta omaavalle Piiroselle oli konsultiksi ryhtyminen. Se olisi kuitenkin sitonut liikaa yrittäjän itsensä aikaa.
– Lopulta kallistuin oman tuotteen suunnitteluun ja valmistamiseen, koska tällöin bisnes on skaalautuva eikä niin riippuvainen omasta työajastani. Myyntikatteella eläminen tuntui houkuttelevammalta kuin oman aikani myyminen, Piironen sanoo.
Enää puuttui vain tuote. Se kirkastui lopulta lumitöitä tehdessä. Piironen asuu haja-asutusalueella, jossa lumityöt hoituivat kömpelöllä ja vanhalla traktorilla. Hän myi sen pois ja osti tilalle mönkijän puskulevyllä, mutta lumisena talvena ei lumitöistä tullut silläkään mitään eikä sopivia mönkijään liitettäviä lumilinkoja löytynyt markkinoiltakaan.
– Innokkaana mietin, että tässä voisi olla se minun juttuni. Aloin suunnittelemaan ensimmäisiä prototyyppejä mönkijään sopivasta lumilingosta. Kun sain proton toimivaksi, perustin yrityksen ja minulla oli heti myytävä tuote, Piironen summaa.
Rammyn kilpailukyky perustuu kevyisiin ja toimiviin tuotteisiin, joiden valmistamisessa on käytetty niin vähän materiaalia kuin mahdollista. Tässä auttoi Piirosen vahva osaaminen konesuunnittelusta ja varsinkin ohutlevysuunnittelusta.
– Jokainen mönkijän keulaan laitettu kilo heikentää sen käytettävyyttä ja käsiteltävyyttä, Piironen kuvailee.
Hän nimeää yhdeksi kilpailukykytekijäksi myös sen, että tuotteen ympärille on rakennettu hyvä tiimi, jossa työntekijät ottavat vastuuta kukin omasta pelikentästään. Se on vapauttanut yrittäjän aikaa kehitystyölle. Rammyllä on lisäksi ympärillään hyvä verkosto sopivia tavarantoimittajia, alihankkijoita ja jälleenmyyjiä. Tuotteiden valmistus tapahtuu alihankintana viidellä eri konepajalla.
– Pitää nähdä alihankkijat ikään kuin omana väkenä. Se on pitkäjänteistä yhteistyötä, joka vaatii myös ihmistuntemusta ja kykyä luoda toimivia verkostoja, Piironen toteaa.
Vaikka valmistus on toisaalla, tuotteet kokoonpannaan yrityksen omalla toimipisteellä Toivalassa. Tällöin on Piirosen mukaan mahdollista tehdä tärkein, valmistusketjun viimeinen vaihe itse ja varmistaa, että asiakkaille lähtee varmasti laadukkaita ja testattuja tuotteita. 84 prosenttia tuotannosta menee vientiin, ja siitä yli puolet EU:n ulkopuolelle, kuten Amerikkaan.
Piironen myöntää, että toiminnan alussa oli omat vaikeutensa ennen kuin tuotteet olivat riittävän hyviä ja oli riittävästi myyntiä kattamaan menot. Tilanteessa auttoi yrittäjän jatkuva uteliaisuus ammentaa ympäristöstä erilaisia ajatuksia, yhdistää niitä sekä tehdä niistä erilaisia tuotteita ja konsepteja.
– Uteliaisuudesta huolimatta pidän itseäni insinöörinä enkä keksijänä. Tuotteidemme taustalla on myös kaupallinen ideologia. Sillä ei vielä pääse pitkälle, että tuote on erinomainen ja hyödyllinen, jos sitä ei osaa myydä. Se pitää muotoilla ja teipata vetävän näköiseksi, ja markkinoinnin pitää olla sellaista, että ihmiset uskaltavat ja haluavat ostaa tuotteita sen perusteella – jopa pääsemättä itse testaamaan, Piironen muistuttaa.
Sosiaalinen media on vauhdittanut Rammyn maailmanvalloitusta. Videoiden ja muiden digitaalisten materiaalien ansiosta on löytynyt aluksi yksittäisiä ihmisiä, jotka ovat ostaneet Rammyn tuotteen ja kysynnän kasvettua on löytynyt myös jälleenmyyjiä.
– Ihmiset käyttävät paljon kännykkää ja etsivät tietoa verkosta. Digimarkkinointi on kustannustehokasta ja saavuttaa ison näkyvyyden maailmalla. Kiinnostavia videoita katsotaan ja kun niiden avulla alkaa saada näkyvyyttä segmentoituneella alallamme niin alkaa syntyä myös kauppaa, Piironen kertoo.
Some oli alkusysäys Rammyn kansainvälistymiselle, mutta sen jälkeen alkoi säännöllinen ja pitkäjänteinen yhteistyö kauppiaiden kanssa. Vientiin tuotteita lähti jo ensimmäisenä toimintavuotena. Sen jälkeen kasvua on ollut keskimäärin 35 prosenttia vuosittain ja viennin osuus on kasvanut kaiken aikaa.
Muille menestystä tavoitteleville yrityksille Piironen painottaa selkeän strategian tärkeyttä. Strategiaa kannattaa päivittää usein, ja saada henkilöstö ostamaan kaikki strategiaan kirjatut ajatukset sekä sitoutumaan niihin. Strategia ei saa olla kopioitu, eikä sen tarvitse olla ulkonaisesti kaunis. Siinä pitää olla nimenomaan kyseisen yrityksen omat kilpailutekijät mietittynä ja kirjattuna.
– Strategia antaa suunnan omalle kehitykselle, ja se on osattava tehdä itse. Konsultti voi olla tukena, mutta yrityksen sisällä pitää olla tietoisuus ja syvä ymmärrys siitä, mitkä yrityksen kilpailukykytekijät ovat – niin sisäiset kuin ulkoisetkin, Piironen kuvailee.
Strategian tulee sisältää käytännössä kaikki yrityksen osa-alueet pieneksi pilkottuna. Jos yritys saa tehtyä hyvän strategian, joka toimii, niin loppu on vain strategian toteuttamista. Piirosella itsellään strategiatyö on pikkuhiljaa kehittynyt ja jalostunut. Se liittyy samalla myös asioiden johtamiseen, kuten siihen, millä periaatteilla ja mahdollisuuksilla yritys toimii.
– Olisi vaikea kuvitella, että joku yritys menestyisi vahingossa ja puolihuolimattomasti. Uskon syvään osaamiseen, hyvään tekemiseen ja selvään tavoitteellisuuteen, Piironen kiteyttää.
Ennen yrittäjyyttään Rammy Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja Tomi Piironen toimi muutaman vuoden ajan konetekniikan opettajana Savonia-ammattikorkeakoulussa. Tausta on auttanut häntä yrittäjyydessä, mutta antanut myös näköalapaikan alueen osaamiseen. Osaaminen on hyvällä tasolla, mutta samalla Piironen harmittelee, että hitsareista, särmääjistä ja koneistajista on hetkittäin pulaa.
Töitä metallialan osaajille kyllä riittäisi. Piironen on laskenut, että jos he palkkaavat yhden työntekijän niin verkostoissa täytyy palkata kolme työntekijää. Ja kun kyseessä on valmistavan teollisuuden työpaikka, ovat välilliset työvoimavaikutukset vielä isommat. Hän kannustaakin motivoituneita nuoria hakemaan alalle. Valmistamisen lisäksi työntekijöille on tarvetta monissa tukitehtävissä, kuten tavaran kuljettamisessa.
– Yritysten menestys tulee ihmisten kautta. Käytän mielelläni Pohjois-Savon alueen alihankkijoita, jos niissä riittää osaavaa työvoimaa, Piironen sanoo.
Teksti: Minna Akiola
Kuvat: Rammy Oy