2.1.2020
Tieto on monialainen ICT-toimija, joka on innovoinut itsensä terveydenhuollon järjestelmien kärkimarkkinoille Pohjoismaissa.
Tieto kehitti 1980-luvun puolivälissä yhden ensimmäisistä sähköisistä potilaskertomusjärjestelmistä. Se lähti yleistymään Suomessa, ja 2000-luvulle tultaessa järjestelmä oli jo kehittynyt täysiveriseksi potilastietojärjestelmäksi. Nykyisin Tiedon terveydenhuollon ratkaisuja käyttävät niin julkisen kuin yksityisen puolenkin toimijat.
– Viime vuosina yhtiössämme on vahvistunut analytiikka- ja tekoälypohjainen toiminta, jonka ansiosta on mahdollista saada rahallista ja terveydellistä hyötyä kansakunnankin tasolla, kertoo Tiedon ratkaisuarkkitehti Janne Mönkkönen.
Yhtiö osallistuu kansalliseen yhteistyöhön työstämällä esimerkiksi Kanta-palvelujen tietomalleja ja määrityksiä yhteistyössä Kelan ja THL:n kanssa. Potilastietojärjestelmän lisäksi Tieto tarjoaa ratkaisuja sosiaalihuoltoon, suun terveydenhuoltoon sekä kuvantamiseen ja laboratorioihin.
Tieto tarjoaa digitaalisia ratkaisuja myös esimerkiksi pankkisektorin, teollisuuden ja julkisen hallinnon tarpeisiin.
Yhtiö on mukana useissa terveysteknologia-alan ekosysteemeissä, joissa yritykset ja terveydenhuollon asiantuntijat kehittävät yhdessä entistä parempaa terveydenhoitoa. Mönkkönen kertoo Tiedon toimittaneen HUS:n alueen CleverHealth Network -ekosysteemille data-alustan, jota on hyödynnetty muun muassa diabetesta sairastavien lasten hoidon ja arjen helpottamiseen.
– Samalla tuotekokonaisuudella olemme mukana Kansallisen neurokeskuksen yhteisprojektissa, jossa kehitetään aivokasvainpotilailta kerätyn datan parempaa hyödyntämistä nimenomaan tutkimuskäytössä.
Tieto on parhaillaan tuomassa Suomeen avoimen tietomallin openEHR:ää, joka tuo terveydenhuollon kenttään nopeutta ja innovaatiokyvykkyyttä. Myös openEHR:ään kuuluu kiinteästi yhteistyö eri toimijoiden kanssa ja yhtiö tekeekin järjestelmän tietomallinnustyötä esimerkiksi kliinikoiden kanssa.
Tiedon kehittämä Lifecare-järjestelmä on yksi esimerkki openEHR:n hyödyntämisestä. Lifecare pitää sisällään niin potilastietojärjestelmän kuin asiakastietojärjestelmänkin. Yhtiön toinen tuoteperhe Tieto Intelligent Wellbeing puolestaan kerää tietoa useista tietojärjestelmistä yhteen paikkaan analytiikan ja tekoälyratkaisujen hyödyntämiseksi ja kehittämiseksi.
Tiedolla on sosiaali-ja terveydenhuollon toimintaa myös Ruotsissa ja Norjassa. Sosiaali- ja terveydenhuollon tarpeet ja ratkaisut eroavat maittain, mutta yhtiö on onnistunut saavuttamaan johtavan aseman toimialan ratkaisutoimittajana Pohjoismaissa.
– Uskoisin Tiedon menestyksen pohjautuvan siihen, että yhtiö on lähtenyt innovatiivisesti digitalisoimaan järjestelmiä ja kerryttänyt vahvan osaamisen terveydenhuollon kentässä. Yksi tekijä on varmasti ollut myös se, että olemme pystyneet rakentamaan hyvän yhteistyön asiakkaidemme kanssa, Mönkkönen arvioi.
Hän kannustaakin toimimaan avoimesti ja innovatiivisesti sekä hankkimaan hyviä kumppanuuksia, joiden kanssa voi kehittää asioita.
Teksti: Minna Akiola