23.5.2023
WellO2:n päätuote on hengityslaite, joka vahvistaa keuhkoja ja puhdistaa hengitystiet luonnollisesti. Nyt tuotteeseen on kehitetty älykäs suukappale, joka mittaa hengityksen eri funktioita, kuten hengityslihasvoimaa ja keuhkojen tilavuutta. Yrityksessä uskotaankin, että hengityksen mittaaminen on nouseva trendi, kuten unen mittaaminen oli kymmenen vuotta sitten.
WellO2-hengityslaite on kliinisesti tutkittu, lääketieteen ammattilaisten kehittämä laite, jota myydään ympäri maailmaa. WellO2 Oy:n yritystarina on saanut alkunsa oikeasta tarpeesta. Pohjoissavolaisella sarjayrittäjä Aulis Kärkkäisellä on ollut läpi elämänsä elämänlaatuun vaikuttavia hengitysongelmia, joihin lääkkeet eivät ole tepsineet. Hän on kuitenkin huomannut, että saunan kosteus ja höyry helpottavat oloa. Toinen keino, josta on ollut hyötyä, on pillin kautta pulloon puhaltaminen, joka tuntuu vahvistavan hengitystä.
2010-luvun puolivälissä Kärkkäinen keksi yhdistää avaavan ja puhdistavan höyryn sekä hengityslihasten liikkuvuutta vahvistavan pulloon puhaltamisen mekaniikan ja loi WellO2:n ensimmäisen prototyypin. Näin syntyi laite hengitysongelmien ratkaisuksi. Keksijäksikin tituleerattu Kärkkäinen on ennen WellO2:a perustanut veljensä kanssa lämpökäsiteltyyn puuhun erikoistuneen Oy Lunawood Ltd:n Iisalmeen sekä kehittänyt pehmustetun Muppet-liukurin.
Innovaatio on uniikki: vastaavaa hoitavan höyryn ja hengityselimistöä kehittävän vastuksen yhdistelmää ei ole muissa tuotteissa. WellO2:lla onkin jo kansainvälinen patentti ja tavaramerkki Nordic breathing -nimellä. Tuotteen toimintaperiaatteen fysiologinen ymmärrys on yrityksessä huippuluokkaa. Sen lääketieteelliseen neuvottelukuntaan kuuluu muun muassa Helsingin yliopiston kliinisen fysiologian emeritusprofessori Anssi Sovijärvi.
WellO2:n markkinointijohtaja Simo Kekäläisen mukaan hengitys on nouseva ala, kuten uni oli kymmenen vuotta sitten. Tuolloin tuli ensimmäisiä rannekkeita markkinoille, jotka mittasivat unta.
– WellO2 liitettynä älykkääseen suukappaleeseen on vähän niin kuin hengityksen Oura, joka tallentaa tiedot hengitysterveydestä käyttäjän puhelimelle. Data on suuri mahdollisuus niin käyttäjälle itselleen kuin alan tutkijoille. Se mahdollistaa hengityselimistön pitkän ajan seurannan.
Yrityksen kansainvälistyminen näkyy vahvimmin siinä, että se ajattelee Pohjoismaita kotimarkkinanaan. Laitetta myydään suurten ketjujen kautta Suomen lisäksi Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa. Tuotetta voi tilata verkkokaupasta myös muualle Eurooppaan, lisäksi muutamia markkina-avauksia on tehty Australiassa ja Etelä-Koreassa. Iso avaus on suunnitteilla myös USA:han.
– Kun puhutaan terveyteen vaikuttavista laitteista niin USA:n markkinoille tulee käydä tarkat hyväksymisprosessit läpi ja huomioida sellainenkin yllättävä asia kuin sähköjännite, joka vaikuttaa veden lämpenemisaikaan laitteessa, Kekäläinen huomauttaa.
Muitakin yllätyksiä on kansainvälistymispolulla tullut vastaan. Ulkonäkökeskeisessä Etelä-Koreassa yksi yllättävimmistä epäilyistä laitteen käyttöä kohtaan on ollut se, että sen käytöstä voi tulla ryppyjä. Kaiken kaikkiaan vastaanotto on kuitenkin ollut positiivista – hengitys on universaali juttu, johon liittyvistä teemoista ajatellaan samalla tavalla ympäri maailmaa. Yhdeksi tietoisuutta lisänneeksi tekijäksi Kekäläinen nostaa korona-pandemian.
WellO2:n menestyksestä huolimatta yrityksen tärkein tavoite on hengitysterveyden ja ihmisten hyvinvoinnin parantaminen. Hengitys on osallisena monessa vaivassa, kuten uniapneassa, stressissä ja unihäiriöissäkin. On myös viitteitä siitä, että monen sairauden ensimmäiset merkit näkyvät hengityksessä.
WellO2:n menestyksen salaisuus on yhdistelmä sisäistä osaamista ja sitä, että apua on uskallettu pyytää myös yrityksen ulkopuolelta, kuten erilaisista ekosysteemeistä. Kekäläinen kannustaa muitakin yrityksiä kysymään apua. Omassa toiminnassaan pääsee eteenpäin, kun löytyy oikeita kontakteja. Kannattaa hyödyntää yhteistyökuvioita ja ekosysteemejä niin paljon kuin mahdollista.
– Yksin ei kannata lähteä sorvaamaan mitään. Siinä menee vain aika, hermot ja pahimmassa tapauksessa rahatkin. Avun pyytämistä ei kannata hävetä. Kannattaa myös ajatella toimintaansa alusta alkaen riittävän laajasti eikä jumittua yhteen markkina-alueeseen. Jos tuote tai palvelu ei toimi Suomessa, sille voi olla kysyntää jossain toisessa maassa. Ei kannata jäädä liian pieniin piireihin pyörimään. Uskaliaasti vain eteenpäin, Kekäläinen kannustaa.
WellO2 Oy:n markkinointijohtaja Simo Kekäläinen toivoo, että pohjoissavolaiset yritykset lähtisivät vielä innokkaammin innovaatiotoimintaan ja erilaisiin ekosysteemeihin mukaan.
– Pohjois-Savossa on erityisesti terveyspuolen osaaminen korkeatasoista. Se näkyy alueen toiminnassa, ja siitä on ollut meillekin apua. Tänne kaivataan kuitenkin vielä enemmän integroitumista ja aktiivisuutta yritysten välille, Kekäläinen arvioi.
Teksti: Minna Akiola
Kuvat: WellO2